galvaniseren van koper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

galvaniseren van koper

Hallo,

wij hebben geprobeerd om een laagje koper op een metalen plaatje aan te brengen dmv elektrolyse. Dit hebben wij gedaan bij een constante stroomsterkte gedurende ongeveer 10 minuten.

Dit is ons gelukt, maar het is geen mooi laagje koper geworden.

Het laagje ligt als het ware op het metaal en zit er niet echt aan vast.

Heeft iemand enig idee wat wij zouden kunnen doen om ervoor te zorgen dat dit koper wel goed hecht aan het metalen plaatje?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: galvaniseren van koper

Hoe je dit best moet doen hangt af van het metaal waar het plaatje uit bestaat. Zoek met de ´Zoeken´-knop eens op ´verkoperen´.

Er zijn op het forum al een hoop topics over verkoperen geweest.

Berichten: 1.379

Re: galvaniseren van koper

U geeft te weinig gegevens voor een antwoord:

Op welk metaal heeft U koper afgescheiden?

Vanuit welke electroliet?

Wat waren (ongeveer) de omstandigheden als stroomdichtheid en temperatuur.

Als U hierover wat vermeld komen we er wel uit.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: galvaniseren van koper

Als je tin, aluminium of een ander vrij onedel metaal hebt kun je het vergeten. Het klinkt misschien hard, maar dat zijn wel de moeilijkste metalen!! Dan zul je eerst een gigantische omweg moeten maken en dat wordt dan erg kostbaar.

Je kan wellicht een ander bad gebruiken, ik neem aan dat je een zuurbad wilt, en geen basisch bad? Hier dan een recept voor een ZUUR bad:

Kopersulfaat (kristallen) 57gr / 900ml

Zwavelzuur 5,7 gr / 900ml

Glucose (druivensuiker) 5.7 gr / 900ml

Aanvullen met demiwater

I = 10mA / cm2

Eerst het zwavelzuur oplossen in ca 500ml demiwater en dat het kopersulfaat erin, vervolgens aanvullen tot 900ml. Moet lukken denk ik, de chemicalien zijn niet erg gitig en makkelijk te verkrijgen. Tijdens het aanmaken goed roeren en ook tijdens het verkoperen roeren. Ikzelf heb deze methode op het net gevonden, maar weet niet of het echt werkt; ik heb hem dan nooit uitgeprobeerd. Voor mezelf heb ik verzilverbaden op cyanide basis, maar dat is door z`n giftigheid hiervoor niet geschikt.

Vergeet niet dat je het donders goed moet ontvetten!! Liefst electrolytisch. Heb je toegang tot zo`n electrolytisch ontvettings zout? Anders wil ik de link wel geven waar je dat kan aanschaffen, maar wel op enkele strenge voorwaarden. Zonder goed te ontvetten zal het niet veel worden denk ik. Zo`n zout kost een eurotje of 10.

Reageer