Springen naar inhoud

Lineairiteit van de HPLC

• Log in om te kunnen reageren

Mohamed9017

Mohamed9017

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2010 - 14:27

beste mensen

Ik ben bezig met een opdracht van school maar ik zit klem in een van mijn onderdelen voor mijn verslag.

Ik heb geen flauw idee hoe je de lineariteit van HPLC moet berekenen, of hoe je er achter moet zien te komen.

Ik heb een reeks van 8 concentraties en resultaten, maar ik heb geen flauw idee hoe ik verder moet.

Kan iemand me alsjeblieft helpen, ik zou het erg waarderen!!!

M

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mjblok

mjblok

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2010 - 14:55

Zet de resultaten van je calibratiereeks eens in een grafiek. Tot waar verloopt die grafiek lineair?

IronMan2

IronMan2

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2010 - 15:17

Je moet idd eerst maar eens je resultaten uit zetten in een grafiek.

Tip: Doe dit in Excel, zodat je direct een formule en het R2 krijgt.

Hoe dichter de R2 bij 1 ligt des te beter je lineariteit.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 01 februari 2010 - 20:02

Tip: Zet de piek-area uit tegen de concentratie van je 8 standaardoplossingen. Dus oplossing 1 had een area van ... Piek 2 eeen area van ... Zet op de X-as de concentraties van de oplossingen en op de Y-as de piek-areas.

Als het goed is kan je door alle punten 1 lijn trekken. Hoe dichter de lijn door de punten gaat, hoe groter de lineairiteit. Door het toevoegen van een trendlijn kan je inderdaad de R-kwadraat en vergelijking van de grafiek weergeven.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2010 - 15:33

Het komt vaak voor in HPLC dat een ijkcurve vanaf een bepaalde concentratie begint af te wijken van lineariteit. Dit kan je aantonen als volgt:
Maak een tabel in Excel met oplopende concentraties en bijhorende piekoppervlaktes.
Bereken de correlatiecoëfficiënt van de eerste twee punten (laagte concentratie) Deze is uiteraard gelijk aan één.
Bereken nu de correlatiecoëfficiënt van de eerste drie punten, dan van de eerste vier punten enz. Dit is eenvoudig te automatiseren.
Maak nu een grafiek van de correlatiecoëfficiënt als functie van de concentratie.
Voor een lineaire curve zal R2 fluctueren in de buurt van, maar een beetje lager dan één. Als je een afwijking krijgt van de lineariteit, dan zie je dat vanaf een bepaalde concentratie R2 "wegloopt" van één. Dat is de grens van lineariteit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures