Springen naar inhoud

Verschil berekening en reactievergelijking


  • Log in om te kunnen reageren

#1

kadeddy

    kadeddy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2010 - 08:46

Ben bezig om een sulfiet bepaling op te zetten.
Veel info gezocht en gevonden
Reactievergelijkingen uitgezocht
Bijbehorende berekeningen uitgezocht
Antwoord = fout!!

waar o waar loop ik fout

I2 + SO32- + 3H2O <=> 2I- + SO42- + 2H3O+

I2 + 2 S2O32- <=> 2I- + S4O62-

toegevoegde hoeveelheid I2 = ((51,8 gr / 1,0365 gr/cm3) * 0.093 M) mol
waarbij de dichtheid bepaald is door 3 keer 50 ml te wegen en dit te delen door 3
(het is voor ons makkelijker om te wegen)- de jodium oplossing is gemaakt door 35g KI + 13g I2 af te wegen en aan te vullen tot 1 liter. hiervan is de titer gesteld en die komt 5 maal uit op 0.093 M

uit de reactie volgt dat voor elke 2 mol S2O32- er 1 mol I2 reageert

oftewel

gereageerde hoeveelheid I2 = ((X ml * 0.100 M)/2) mol

door nu de gereageerde hoeveelheid I2 af te trekken van de toegevoegde hoeveelheid I2 houd ik de hoeveelheid I2 over die gereageerd heeft met sulfiet.

X mol I2 * molmassa Na2SO3 = X g Na2SO3

X g Na2SO3 / inweeg * 100 (%) = percentage sulfiet

waarbij de molmassa afgerond 126,04 is (Na2SO3 anhydrous)

als ik alle getallen in 1 formule gooi kom ik op het volgende uit:
((massa / dichtheid * titer I2)-((volume * titer S2O32-)/2)) * 126,04 / inweeg * 100% = perc. sulfiet

terwijl het voorschrift zegt:
((volume * titer I2)-(volume * titer S2O32-)) * 126,04 / 2 / inweeg * 100% = perc. sulfiet

Na2SO3 anhydrous = minimaal 98%
waarom heb ik dan een afwijking van bijna 7%

- waarom zegt het voorschrift dat de 2 onder de streep moet terwijl dit volgens mij niet zo is? (hierdoor klopt wel het antwoord??)
- zijn er storende reacties die ik gemist heb waardoor ik lager uitkom.
- mis ik iets heel voor de hand liggend.


alvast bedankt
m. vr. gr.
Daniel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kadeddy

    kadeddy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 08:25

Heb de fout gevonden denk ik.

Na voor de 84ste keer de boel te hebben doorgelezen viel mijn oog op de titer van de I2 oplossing.

aangezien hun berekening voor de sulfietconc. fout was had ik er aan moeten denken dat hun titerberekening ook fout was.

de titer van de I2 oplossing is nl. geen 0,1 maar de helft (0,05) en dan klopt mijn berekening dus wel.

aangezien de verhouding thio : I2 = 2 : 1 , en die factor nergens in hun berekening terug kwam ging ik dus de mist in.

#3

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2010 - 09:42

Tja, die info hadden wij niet...

#4

kadeddy

    kadeddy


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 11:55

- de jodium oplossing is gemaakt door 35g KI + 13g I2 af te wegen en aan te vullen tot 1 liter. hiervan is de titer gesteld en die komt 5 maal uit op 0.093 M


13 g I2 met een molmassa van 253.8 g/mol oplossen in 1 liter kan natuurlijk nooit 0.1 geven.

en waarom ik het nu pas zie?

misschien dat 1 van de andere sulfiet / I2 vragen hier iets onbewust geraakt heeft.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures