Het grote scheermesjesvraagstuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Het grote scheermesjesvraagstuk

Hey allemaal,

Ik moet voor mijn sk PO het ijzergehalte in scheermesjes bepalen. Ik heb er al veel over kunnen vinden op dit forum (ideaal, ontzettend bedankt daarvoor), maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik ben nu zo ver:

Het scheermesje oplossen met geconcentreerd zwavelzuur (ik vermoed iets van 5 M ?). Dan de oplossing filtreren. Daarna het filtraat titreren met een oplossing van kaliumpermangaat (of permanganaat? de formule is KMnO4).

Mijn problemen zijn deze:

1. In scheermesjes zit naast ijzer ook chroom en nikkel. Ik weet dat deze niet oplosbaar zijn in water, maar dat kan wel als ze ergens aan binden. Zullen deze moleculen zich binden aan het opgeloste sulfaat? En zo ja, krijg ik dan een probleem bij het titreren, aangezien ze in de oplossing blijven?

2. Op dit forum vond ik deze formule: 2 Fe (aq) + 6 H2SO4 (aq) --> 2 Fe3+ (aq) + 3 SO42- (aq) + 3 SO2 (g) + 6 H2O (l)

Maar als ik alleen maar Fe3+ overhoudt, hoe kan ik dan nog titreren? Want een aangezuurde kaliumpermangaat-oplossing werkt als oxidator.

Of moet ik het MnO42- ion als de reductor zien?

Alvast ontzettend bedankt! :)

Groeten,

Jesse van Rijn

Berichten: 14

Re: Het grote scheermesjesvraagstuk

Zwavelzuur is een oxidator, mits het verwarmd is. Dit staat volgens mij in de BINAS in de redoxtabel. Uit mijn hoofd bij voetnoot 5. Correct me, if i'm wrong.

Dus als je de oplossing niet verwarmd dan heb je theoretisch gezien geen last van het zwavelzuur.
1. In scheermesjes zit naast ijzer ook chroom en nikkel. Ik weet dat deze niet oplosbaar zijn in water, maar dat kan wel als ze ergens aan binden. Zullen deze moleculen zich binden aan het opgeloste sulfaat? En zo ja, krijg ik dan een probleem bij het titreren, aangezien ze in de oplossing blijven?
Mijn eerste gedachte is dat je het chroom en nikkel eruit filtreerd. Tenzij deze natuurlijk oplossen door het zwavelzuur.
2. Op dit forum vond ik deze formule: 2 Fe (aq) + 6 H2SO4 (aq) --> 2 Fe3+ (aq) + 3 SO42- (aq) + 3 SO2 (g) + 6 H2O (l)

Maar als ik alleen maar Fe3+ overhoudt, hoe kan ik dan nog titreren?
Fe(III) is inderdaad niet te titreren met een normale titratie. Je kan Fe(III) wel omzetten naar Fe(II) met bijvoorbeeld zink of koper.

Berichten: 1.379

Re: Het grote scheermesjesvraagstuk

De combinatie van geconcentreerd salpeterzuur en geconcentreerd zwavelzuur is voldoende op chroomhoudende scheermesjes op te lossen. Maar het komt wel aan op de volgorde van de handelingen.

Met rood-rokend salpeterzuur in een zuurkast moet een mesje geheel op te lossen zijn. In dit sterk oxyderend milieu lost het metaal transpassief op. Er ontstaat zo geen beschermende passieve laag van chroom (III) oxyde maar een bichromaat oplossing.

Als je daarna het overtollige salpeterzuur onder voorzichtige verwarming gaat afroken met een kleine hoeveelheden geconcentreerd zwavelzuur houdt je tenslotte een heldere oplossing over die je verder kunt analyseren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Het grote scheermesjesvraagstuk

Ik zou de scheermesjes in warm geconcentreerd zoutzuur oplossen. Dat zou moeten werken, hoewel het wel langzaam zal gaan. Doe dit in een zuurkast. Zowel chroom als nikkel lossen daar ook in op, onder vorming van chroom(III) en nikkel(II) ionen. Het ijzer gaat in oplossing als ijzer(II). Als je de oplossing goed afschermt voor de lucht tijdens het oplossen, dan wordt er niet veel ijzer(II) geoxideerd tot ijzer(III).

Nikkel(II) en chroom(III) laten zich niet eenvoudig oxideren tot een hogere oxidatietoestand, zeker niet in sterk zuur milieu. Het ijzer(II) daarentegen is gemakkelijk te oxideren tot ijzer(III) en dit kun je dus titreren.

Werken met rood rokend salpeterzuur en vervolgens afroken met heet geconcentreerd zwavelzuur lijkt mij geen optie voor een middelbare scholier. Trouwens, dit levert geen heldere oplossing op. Ik heb zelf eens een keer een oplossing van chroom(III) afgerookt met zwavelzuur en wat je dan krijgt is watervrij chroom(III)sulfaat en dat spul lost dus echt niet op, dat is superinert. In het geval van een mengsel met ijzer en nikkel er in kan ik me voorstellen dat een deel van het ijzer en nikkel ook opgesloten wordt in dat onoplosbare chroomsulfaat en dat dat leidt tot systematische fouten.

Werken met geconcentreerd zoutzuur hoeft niet heel gevaarlijk te zijn. Als je dit op de huid krijgt, dan is er niet direct iets aan de hand, de verhalen over geconcentreerd zoutzuur zijn sterker dan het zuur zelf ;) Gewoon afspoelen met water en dan gebeurt er verder niets (weet ik uit meervoudige ervaring met dit zuur). Let alleen op dat je de nevel niet inademt, daarom moet je werken in een zuurkast.

Rood rokend salpeterzuur is een heel ander verhaal. Dit spul mag ONDER GEEN BEDING op je huid komen. Je hebt ONMIDDELIJK ernstige chemische brandwonden als je dit op je huid krijgt!!

Berichten: 1

Re: Het grote scheermesjesvraagstuk

en als je ipv het ijzergehalte het chroomgehalte moet bepalen, wat dan?

Reageer