Springen naar inhoud

reductie esters

• Log in om te kunnen reageren

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2010 - 21:03

Waarom kunnen esters niet worden gereduceerd door natriumboorhydride en ketonen en aldehydes wel.

De OR groep is elektronen zuigend dus het koolstof atoom van de carbonyl zou dan toch minder elektron negatief zijn als die van een keton. Als NaBH4 hier dan mee reageert, gevolgd door zuure opwerking zou er toch een hemiacetaal kunnen ontstaan wat weer verder hydrolyseerd tot een alcohol en aldehyde?

Wat zie ik over het hoofd?

Edit ik zie denk ik delocalisatie over het hoofd. Hierdoor wordt de carbonylgroep minder elektrofiel.

Veranderd door edje, 02 februari 2010 - 21:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2010 - 23:10

Esters kun je ook met NaBH4 reduceren. Misschien enkel sterk gedeactiveerde niet.
Reductie van carbonzuren met NaBH4 gaat echter niet (grappig genoeg wel weer met LiBH4)

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 08:12

Esters worden onder standaarcondities doorgaans niet gereduceerd door NaBH4. Dit lukt wel met LiBH4 of Zn(BH4)2, omdat Li+ en Zn2+ Lewiszuur zijn (en daarmee de carbonyl koolstof elektrofieler en dus reactiever maken) en Na+ niet.
Carbonzuren zijn vaak lastig te reduceren met de meeste anionische hydride donoren omdat ze erdoor gedeprotoneerd worden onder vorming van H2. Het (negatief geladen) carboxylaat reageert door elektrostatische repulsie niet goed met negatief geladen hydride donoren als BH4- of AlH4-. Neutrale hydride donoren als boraan, BH3, reduceren wel gemakkelijk carbonzuren.

Overigens is een vuistregel dat hoe meer heteroatomen (meestal O of N) op een carbonylgroep zitten, des te minder elektrofiel ze zijn en dus des te moeilijker te reduceren. Zo zijn carbonaten, carbamaten en ureums vrijwel inert tegen hydride donoren als LiAlH4.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures