chemie en voeding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

chemie en voeding

Besten mensen,

Ik heb (pas sinds kort) de moleculaire keuken ontdekt en ga inmiddels los in de keuken met allerhande experimenten. Heel leuk maar het lukt niet altijd. Nu weet ik niets of nauwelijks iets van chemie en scheikunde en loop daardoor nogal eens tegen voor mij onbegrijpelijke reacties.

Is er iemand hier op het forum die mij kan helpen met bijvoorbeeld:

Waarom reageert sodiumalginaat verschillend op rum of likeur? Likeur neemt het poeder wel op, maar rum niet.

En wat is het verschil tussen natriumalginaat en sodiumalginaat?

Waar kan ik natriumalginaat kopen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chemie en voeding

De enige vraag waar ik je nu zo snel een zeker antwoord op kan geven is je tweede: natriumalginaat en sodiumalginaat (waarschijnlijk gespeld als sodium alginate) zijn hetzelfde: sodium is Engels voor natrium.

Ik begrijp dat Na-alginaat een verdikkingsmiddel is, wateroplosbaar. Dat zou kunnen verklaren waarom het beter in likeur oplost dan rum: rum heeft een hoger alcoholpercentage (dus, minder water).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: chemie en voeding

Het calciumgehalte van je oplosmiddel is ook erg belangrijk, De calcium ionen zorgen voor de gelering
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: chemie en voeding

Bedankt voor de reacties.

Calciumverhouding is dus belangrijk. Is het suikergehalte dan ook van invloed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: chemie en voeding

bij Pectine (HM) wel, bij alginaat onder de 40% suiker oplossing eigenlijk niet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: chemie en voeding

bij Pectine (HM) wel, bij alginaat onder de 40% suiker oplossing eigenlijk niet.
Thanx. Ben inmiddels een stuk verder. Het bleek dat de precisieweegschaal stuk was. En je bent dus een week verder voordat je daar achter komt :) . Maar goed, blij dat ik dit forum heb gevonden want er zullen vast andere vragen komen.

Reageer