HLO richting kiezen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

HLO richting kiezen

Hallo

Ik moet in april kiezen welke richting ik wil gaan doen.

Ik zit nu in het 2e jaar van Biologie&Medisch laboratorium onderzoek, ook wel de oude HLO.

Momenteel loop ik stage, op het Klinisch chemisch Lab.

Dat vind ik nu wel heel leuk, maar veel dingen zijn geautomatiseerd en daar ben ik best van geschrokken. op school leren ze ons nog die oude technieken, om het met de hand te doen. dat is op zich wel goed, want zo weet je wel wat er gebeurd.

Ik kan kiezen tussen; Human Diagnostisch en Biomedical Research.

Maar eerst wil ik weten;

-wat zijn jullie ervaringen met deze richtingen?

-welke richting is het breedst?

-wat zijn specifieke vakken die bij deze richtingen horen?

-kun je met beide richtingen door naar de Universiteit?

En overige info is natuurlijk ook welkom!

Bedankt voor het lezen van mn bericht!

Groeten Jeroen

Berichten: 740

Re: HLO richting kiezen

Het ligt er natuurlijk aan wat je interesses zijn.

Wil je na het HLO naar de univeristeit, dan zou ik het persoonlijk aanraden om je stage en afstuderen te doen bij een onderzoeksgroep aan een universiteit. Op deze manier leer je kennis maken met de onderzoeksmethodes en de manier van werken aan een universiteit en dit maakt de overstap ook een stuk makkelijker. Tevens is het belangrijk om te je theoretische kennis op peil te brengen.

Ik weet niet wat beide richtingen inhouden maar ik verwacht dat biomedical research beter aansluit bij een master opleiding.

Berichten: 5

Re: HLO richting kiezen

nou, ik hoor veel dat diagnostiek breder is, en heb wat vacatures bekeken; veel bedrijven zoeken ook voor research projecten naar personeel met een opleiding in de richting diagnostiek.

dus ik denk dat ik toch kies voor diagnostiek.

Berichten: 723

Re: HLO richting kiezen

drummertjejs schreef: nou, ik hoor veel dat diagnostiek breder is, en heb wat vacatures bekeken; veel bedrijven zoeken ook voor research projecten naar personeel met een opleiding in de richting diagnostiek.

dus ik denk dat ik toch kies voor diagnostiek.
Medische laboratoriumtechnologie behoort in België tot de knelpuntberoepen (of heeft het ooit gedaan). Lijkt mij logisch. Je voert routine uit en je bent inderdaad een operator van een geautomaticeerd proces. Als je dit je hele leven wil doen en tevens wil werken met urine, uitwerpselen en bloed, dan moet je kiezen voor Diagnostics :) .

Als meer wil zijn dan een verlenging van een machine en meer denkwerk wil verrichten of in zijn geheel meer beteken voor een team. Als je carriere wil maken voor zover als mogelijk met een professionele bachelor, zou ik kiezen voor Biomedical research (als daarmee bedoeld wordt onderzoek naar geneesmiddelen of biotechnologie). Als dit ook routine is, dan kies je idd beter voor de werkzekerheid.

Anderszijds zoals Roy al zei, als je meer in je mars hebt moet je verder studeren. Jammer genoeg zijn proffesionle bachelors geen aangename diploma's om mee in het werkveld te staan, wat betreft laboratoriumtechnologie. Ver zal je het nooit schoppen... Zeker niet nu tegenwoordig richtingen als biomedische wetenschappen (geen idee of het in Nederland bestaan. Je zou kunnen zeggen dat dit een universitaire laborant is) bestaan. Deze snoepen de functies als hoofdlaborant, die vroeger voor de hogeschooldiploma's waren af...

Reageer