Springen naar inhoud

- - - - -

Hydrogel vervangt plastic

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 13:09

http://www.technisch...nkx?referer=rss

Hydrogel vervangt plastic
Japanse chemici van de Universiteit van Tokyo hebben een nieuwe, transparante gel gemaakt die in een vaste vorm gegoten kan worden, mechanisch sterk is en zichzelf herstelt als het beschadigd raakt.

door: Henk Klomp
donderdag 4 februari 2010

De gel bestaat voor bijna 97 procent uit water, 3 procent uit kleideeltjes en 0,4 procent uit een speciaal ontworpen, organisch macromolecuul met talrijke bindingsplekken voor de kleideeltjes. De sterkte van het hydrogel wordt uitsluitend bepaald door de niet-covalente bindingen tussen het macromolecuul en de kleideeltjes.

Hydrogels kunnen een aantrekkelijke kandidaat zijn om in de toekomst plastics gebaseerd op fossiele brandstoffen mee te vervangen. 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 14:28

een organisch macromolecuul met talrijke bindingsplekken voor de kleideeltjes klinkt in mijn oren toch wel als een polymeer.

dus vervangt plastic??

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 17:20

ik vind het wel mooi dat het 97% water is. dan zal de hydrogel minder snel (of totaal niet) branden. als het ook nog recyclebaar is (het water denk ik wel) dan klinkt het heel mooi. :)

Veranderd door Z4x, 04 februari 2010 - 17:21

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 19:33

Alleen de vraag hoe goed de gel het water vast houdt, denk bij een hoge temperatuur en een lage luchtvochtigheid.
Ben bang dat de gel dan uitdroogd en zijn eigenschap verliest totdat de gel weer wordt bevochtigd.

carharttguy

carharttguy

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 23:33

Nuja, plastic kan nog redelijk wat warmte aan, als je er geen vlam bij houd.

Maar ik vraag me nu af als je dat aan het raam zet met de volle zon erop, dat het niet wat sneller zou smelten dan plastic.

Het is wel mooi te horen dat het voor bijna 97% uit water bestaat!

Wie maakt het eerste die hydrogel hier op het forum? :D

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 02:08

Hydrogels zijn al een tijdje een redelijke hype. Ik heb er een aantal jaar geleden al eens een praatje over bijgewoond. Hydrogels kunnen inderdaad gigantisch zwellen of krimpen bij verschil van vochtigheid. Ik weet niet of je hier plastic tasjes van kan maken. 97% water, dan is het gewicht trouwens ook behoorlijk hoog.

Veranderd door Napoleon1981, 05 februari 2010 - 02:09

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 februari 2010 - 09:31

Als materiaaltoepassing kun je beter een aerogel gebruiken, maar die zijn nogal lastig te maken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2010 - 12:23

Droogt dat niet uit? Dat lijkt me funest voor de materiaaleigenschappen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 17:39

Het verhaal lijkt veel op de hype betreffende gepolymeriseerd water uit omstreeks 1985. Water zou kunnen polymeriseren na adsorptie aan een siliciumoxyde oppervlak. In de vorm van een heel dun laagje.
Men begon toen te vrezen voor een milieuramp. Vooral als het water in de oceanen zich na polymerisatie zich zou gaan verdikken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 19:20

Dat polymeriseren van water was een analytisch artifact, de buisjes bleken silica af te geven.....

Hydrogels bestaan en werken echt, ik ken alleen de toepassing als sensoren etc, als plastic vervanger waag ik het te betwijvelen.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 17:21

heb inmiddels het artikel even gelezen. het organomolecuul waar ze het over hebben is een dendrimeer het veel guanidium ionen en veel etyleen oxide gedeelten.
dus dat die op het klei gaat zitten en een 3D netwerk vormt is heel goed te begrijpen.

in het artikel staat ook dat van ongeveer 80 graden er een "boiling-stone" effect (kooksteetjeseffect??) onstaat. iemand een idee wat dit is? 8-[

verder best wel interessant, alleen toepassingen hebben ze het niet over en kan ik zo 1, 2, 3 ook nog niet verzinnen.
dit aangezien guanidine HCl(en ik dat dat dat ťťn van de start chemicalien is) behoorlijk duur is. en het moet opwegen tegen de prijs van commerciele polymeren.
al is het wel weer zo dat je maar 3% nodig hebt en dat is incl. klei dus...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures