lading kation bij complex

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

lading kation bij complex

In het complex AgCl2- heeft Ag de lading +1. dit heeft het bij normale convalente bindingen ook- altijd!.

hebben metaal ionen in een complex, die onder normale omstandigheden slecht 1 lading kunnen hebben (Ag+, Al3+, Mg2+, Ca2+, ...) in een complex ook steeds deze lading ??

Ik denk van wel, maar omdat complexen nogal complex zijn twijfel ik toch.

[is de vraag überhaubt duidelijk ?]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: lading kation bij complex

Ondanks de complexiteit van je vraag is het antwoord simpel: ja. ;)

Voor deze metalen (en andere die slechts één lading kennen) is de lading in een complex ook altijd die lading.

Berichten: 73

Re: lading kation bij complex

oke bedankt, ik was niet zeker en kon ook nit direkt een complex vinden waar dat anders was. Logisch ... ze bestaan dus niet :oops:

Berichten: 2.399

Re: lading kation bij complex

Het is juist die lading die de basis vormt voor de aard van de complex vorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: lading kation bij complex

Helaas is dat niet waar. De reductiepotentialen van metalen worden veranderd door hun liganden. Hoe sterker het ligandveld hoe groter de splitsing tussen de HOMO en de LUMO van een complex en hoe moeilijker het complex te oxideren valt. Andersom komt ook wanneer sterk electronen donerende liganden worden gebruikt zoals P(cyclohexyl)3.

Cu3+, Ni+,Ru+,2+,3+,4+, Ag3+, Au+,3+ etc. ze komen allemaal voor.

Het is niet zo dat de lading enkel en alleen de liganden beïnvloedt, andersom is dus ook het geval.
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Reageer