PH in een melkpak meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

PH in een melkpak meten

Hallo,

ik moet voor het vak scheikunde het volgende bedenken en maken. Als je in de winkel een pak melk hebt, en er staat een datum op van 04-02-2010 (vandaag is het 05-02-2010) dan mag deze niet meer verkocht worden. Dit heeft te maken met het feit dat de melk zuur kan worden/zijn. nu moeten wij een pak maken, waaraan je kan zien wanneer de melk zuur is. dus zodat men thuis en in de winkel kan zien of de melk nog goed is, ongeacht of de melk over de uiterste verkoop datum heen is (in mijn vb. dus 04-02-2010).

mijn vraag is nu of jullie misschien ideeën/tips hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken. ik had al bedacht dat je een ph papiertje in het pak kon plakken en dan kon zien als de kleur van het ph-papier veranderd dat de melk zuur is geworden. maar mijn leraar zei dat als je een ph-papiertje langer dan 1week in de melk houdt dat hij dan niet meer werkt.

dus graag jullie ideeën!!!!

groetjes Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: PH in een melkpak meten

Het idee is zeker leuk, maar lastiger uitvoerbaar dan je denkt.

En ik kan het weten, want dit is het soort vraagstukken waar ik op mijn werk dagelijks mee te maken krijg!

Maar, je hoeft het neem ik aan niet zo ver te krijgen dat het rijp voor productie is :D

Ten eerste wil ik even vermelden dat bedorven melk weliswaar zuur is, maar de kwaliteit al eerder achteruit gaat. Dus als je zuur meet, ben je al een dag of 2 te laat.

Maar goed, laten we ons richten op je zuur. Wat je zoekt, is een manier om een pH-indicator in een melkpak te krijgen die, ook na lange tijd, kan reageren op verzuring.

Je pH papier is op zich een leuk idee, maar het papier kan niet zo lang tegen de natte omstandigheden. Dus, je pH-indicator moet je ergens op krijgen dat niet kapot gaat door dat natte.

Kijk eens naar een manier om je pH-indicator op te lossen in een doorzichtig polymeer dat niet wateroplosbaar is, bijvoorbeeld PVC. Dan moet je er alleen nog iets bij mengen waardoor het een beetje poreus wordt.

Google term: CPG (controlled porous glass beads).

Ben benieuwd of je hiermee verder komt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: PH in een melkpak meten

Wauw bedankt voor uw hulp!! Ik had nog wel even een vraagje erover.

Bedoel je dat ik een pH-indicator moet gebruiken, zoals broomthymolblauw, of wel verder moet gaan met het pH-papier? En als ik de pH-indicator oplos in een doorzichtig polymeer dat niet wateroplosbaar is, hoe komt deze dan in aanraking met de melk? Dus hoe kan je zien dat de melk zuurder is geworden? Of is het zo dat hij de pH wel meet maar de melk niet aanraakt als het ware.

Ik ben benieuwd ;)

Berichten: 119

Re: PH in een melkpak meten

mrfivell schreef: Wauw bedankt voor uw hulp!! Ik had nog wel even een vraagje erover.

Bedoel je dat ik een pH-indicator moet gebruiken, zoals broomthymolblauw, of wel verder moet gaan met het pH-papier? En als ik de pH-indicator oplos in een doorzichtig polymeer dat niet wateroplosbaar is, hoe komt deze dan in aanraking met de melk? Dus hoe kan je zien dat de melk zuurder is geworden? Of is het zo dat hij de pH wel meet maar de melk niet aanraakt als het ware.

Ik ben benieuwd ;)
Naja hij zal de melk zoiezo moeten aanraken om het te kunnen meten.

Maar misschien kan je een milluscule kant van de melkkant afsluiten van de rest van de melk en daar een pH indicator bij doen.

Dan maak je een soort van venstertje door het melkpak aan de kant van de melk mét indicator. Als die dunne laag van melk goed is, zal de rest van het pak ook goed zijn.

Ofzo, het is maar een idee:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: PH in een melkpak meten

mrfivell schreef: Wauw bedankt voor uw hulp!! Ik had nog wel even een vraagje erover.

Bedoel je dat ik een pH-indicator moet gebruiken, zoals broomthymolblauw, of wel verder moet gaan met het pH-papier? En als ik de pH-indicator oplos in een doorzichtig polymeer dat niet wateroplosbaar is, hoe komt deze dan in aanraking met de melk? Dus hoe kan je zien dat de melk zuurder is geworden? Of is het zo dat hij de pH wel meet maar de melk niet aanraakt als het ware.

Ik ben benieuwd ;)
Ik zou het papier achterwege laten.

Je melk komt dus alleen in aanraking met de indicator als je polymeerlaagje een beetje poreus is.

Wat 'wij' (op mijn werk) dan doen, is de indicator adsorberen aan de CPG, en dat mengen met polymeeroplossing (bijvoorbeeld dus PVC in een ethanol/tolueen 1:9 mix). Polymeer oppipetteren en laten uitharden door oplosmiddel laten verdampen.

Als je laagje niet poreus is kan je indicator niet door de melk bereikt worden...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PH in een melkpak meten

Even een klein zijstapje,

Het is niet om de zuurheid dat een zuivelproduct na de tht/ngn datum meer verkocht mag worden. Bij wilde fermentatie worden voldoende componenten gemaakt die over het algemeen vies worden bevonden en daardoor het product niet meer geconcumeerd wordt.

Het gaat om de aanwezigheid van gevaarlijke pathogenen als bijbvoorbeeld lactose verterende e-coli, Bacillus subtilus en onze grote vriend Listeria monocitogenes.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: PH in een melkpak meten

ArcherBarry schreef: Even een klein zijstapje,

Het is niet om de zuurheid dat een zuivelproduct na de tht/ngn datum meer verkocht mag worden. Bij wilde fermentatie worden voldoende componenten gemaakt die over het algemeen vies worden bevonden en daardoor het product niet meer geconcumeerd wordt.

Het gaat om de aanwezigheid van gevaarlijke pathogenen als bijbvoorbeeld lactose verterende e-coli, Bacillus subtilus en onze grote vriend Listeria monocitogenes.
oke sorry, ik wist het ook niet helemaal :oops:

Reageer