pH afhankelijkheid van paracetamol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

pH afhankelijkheid van paracetamol

Hee!

Voor ons experiment moeten we de pH afhankelijkheid van paracetamol onderzoeken en hoe het zich dan in het lichaam opneemt.

De vraag luidt als volgt:

Wat is de pH afhankelijkheid van het molecuul paracetamol en hoe beïnvloedt dit de opname in het lichaam?

Kan iemand mij misschien helpen?

Alvast bedankt :)

Berichten: 306

Re: pH afhankelijkheid van paracetamol

Zoek maar eens op acetaminophen (dit is de wetenschappelijke naam voor paracetamol!) dan vind je veel artikelen in het Engels, die zelfs grafieken hebben over de opname van paracetamol door het lichaam

Berichten: 32

Re: pH afhankelijkheid van paracetamol

Ik begrijp de reden van deze vraag niet heel erg goed. De oplosbaarheid, en dus de mobiliteit, van het medicijn is ongeveer 20.3 mg/ml. Deze oplosbaarheid verandert niet significant bij een pH tussen 1.2 en 8.0. Deze waarden komen overeen met de vivo-omstandigheden van het gastrointestinaal systeem.

Misschien valt er wel iets te zeggen over de pH afhankelijkheid van het gedrag van fenolen of amines maar dit is niet relevant voor de toepassing van paracetamol.

Berichten: 4

Re: pH afhankelijkheid van paracetamol

De vraag is eigenlijk wat er nu gebeurd als paracetamol in een basisch milieu komt of in een zuur milieu (bv de maag)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: pH afhankelijkheid van paracetamol

Dat lees je dus in het antwoord van B.C. boven je vraag.

Berichten: 14

Re: pH afhankelijkheid van paracetamol

Wat je zou kunnen doen is de pil in een oplossingen van een bepaalde pH leggen. Hieruit op bepaalde tijdstippen een monster pakken en dan meten (ik weet niet of je over die middelen beschikt, gezien je niveau 3).

Dit zou je bij verschillende pH"s kunne doen, om zo de oplossnelheid te bepalen bij verschillende pH"s.

Reageer