Springen naar inhoud

[scheikunde] klassieke mechanica

• Log in om te kunnen reageren

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 13:21

Ik moet voor mijn opleiding een klein stukje (half A4-tje) schrijven met toepassingen van de klassieke mechanica in de chemie. De docent heeft zelf als voorbeeld gegeven dat je een IR-spectrum van bijv. SF6 zou kunnen voorspellen met de klassieke mechanica.
Echter het enige wat ik mij echt van de havo kan herinneren is de formule F = ma van Newton en ik heb niet echt een idee hoe ik deze opdracht verder uit moet werken. Als jullie mij voorbeelden zouden kunnen geven, zou ik dit zelf verder uit kunnen werken (ik kan vrij goed met google overweg, maar ik weet niet op welke termen ik zou moeten zoeken). Het moet echt zijn voor op moleculair niveau en niet op grote schaal.

bij voorbaat dank voor jullie opmerkingen/tips

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2010 - 13:31

Misschien om te beginnen: klik

Gevonden door te googelen op ┬┤classical mechanics chemistry┬┤.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 17:20

De trillingen bij IR worden gegeven door de wet van Hooke, zijnde F = -kx (met x de uitwijking en k de krachtconstante van je veer, zijnde in dit geval de atomaire bindingen). Het minteken slaat op het feit dat de kracht terugroepend is. Volgens de klassieke fysica kan je dus zo de trilling van een eenvoudige molecule beschrijven. In praktijk werkt dit niet omdat de energie gekwantificeerd is (men gebruikt de formule E = (1/2 + v)h/(2л) met v het kwantumgetal.

Ook microgolven kunnen door klassieke fysica worden beschreven, omdat er door microgolven een andere rotatieenergieniveau wordt bekomen. Dit kan worden besproken door de klassieke formules uit de rotationele beweging binnen de mechanica. vb. M =Iα

Dus je kan zoeken op vibratie en rotatieenergie en dan kom je deze begrippen normaal wel tegen denk ik.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2010 - 17:28

In de stromingsleer die een onderdeel vormt van de chemische technologie kom
je nog veel klassieke mechanica tegen. Bij voorbeeld bij de stofoverdracht vanuit een oplossing naar een vaste wand. Welke rol spelen convectie en diffusie daarbij?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2010 - 11:16

bedankt allemaal, ik zal zeer zeker op de door jullie genoemde termen zoeken. Meer tips zijn ook altijd welkom :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures