chloride in ketjap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

chloride in ketjap

ik moet de chloride gehalte in ketjap bepalen 8-[ ...kan iemand me helpen? :cry:
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Berichten: 119

Re: chloride in ketjap

Volgens mijn bescheiden kennis en mening is chloride een verbinding. Er kunnen zich dus meerdere chlorideverbindingen in ketjap bevinden volgens mij.

Moet je alle chlorides vinden, of alleen NaCL?

Als ik nu complete onzin verkoop, correct me please.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloride in ketjap

Practisch alle chloridezouten behalve AgCl en de wat exotischere zijn volledig oplosbaar in water. Je kunt dus gerust een ionselectieve elektrode daarvoor gebruiken.

Berichten: 2.399

Re: chloride in ketjap

carharttguy schreef: Volgens mijn bescheiden kennis en mening is chloride een verbinding. Er kunnen zich dus meerdere chlorideverbindingen in ketjap bevinden volgens mij.

Moet je alle chlorides vinden, of alleen NaCL?

Als ik nu complete onzin verkoop, correct me please.
Wat fuzzwood dus bedoelt is, ze zijn geioniseerd en niet in vaste vorm in oplossing. Je kunt dus niet meer spreken van het meten van NaCl.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: chloride in ketjap

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: chloride in ketjap

ik moet alle chloride zoeken. Maar heb gewoon geen idee hoe...
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloride in ketjap

Linkje al bekeken? Staat een heel bruikbare methode in.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: chloride in ketjap

Nou ik heb het linkje bekeken en mijn leraar zegt dat het niet klopt! :cry: Is er misschien een andere methode??
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloride in ketjap

Heeft hij ook gezegd waarom niet? Ja ok, 1e stukje klopt niet nee, maar hoe het wel moet staat in de posts eronder.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: chloride in ketjap

Nee, hij heeft niks gezegd... Maar ik heb weer een nieuwe vraag: hoe kan ik op een simpele manier aantonen dat een vervallen ketjap vervallen is?? En wat gebeurt er als je t toch gebruikt?? Ik moet dit presenteren...
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Re: chloride in ketjap

Nee, hij heeft niks gezegd... Maar ik heb weer een nieuwe vraag: hoe kan ik op een simpele manier aantonen dat een vervallen ketjap vervallen is?? En wat gebeurt er als je t toch gebruikt?? Ik moet dit presenteren...
1 simpele manier: kijk op het etiket. :)

De vervaldatum houdt alleen in dat de fabrikant tot die datum het product garandeerd, over hoe lang het echt goed blijft wordt geen uitspraak gedaan.

Als je een product na de vervaldatum gebruikt kan het inhouden dat het bedorven kan zijn en je er ziek van kunt worden maar ook dat de fabrikant niet meer wil garanderen dat bv de smaak nog goed is en dan kun je het nog zonder problemen eten.

En dan nog ketjap, welke ketjap bedoel je? manis, sedang of asin?

De samenstelling zal per soort en merk verschillen en ook de conserveringstechnieken zout, zoet en kruiden.

Als de flessen gesloten bewaard worden schat ik in dat ze vele jaren na de vervaldatum nog zonder problemen gegeten kunnen worden zonder gevolgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: chloride in ketjap

Ohw ja, dat begrijp ik wel. Maar hoe bepalen de fabrikanten de vervaldata?? Waarop wordt er gelet enzo? Ik moet dit presenteren...
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒

Re: chloride in ketjap

Een publicatie over ketjap.

http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uplo...n-Nederland.pdf.

Misschien kun je deze eens bellen en je vraag stellen.

http://www.rimboe-sauzen.nl/websites/docs/22.pdf

Persoonlijk zou ik niet weten wat bedorven ketjap is en als je kijkt dat bij de voorgaande link een 18 maanden wordt gegeven bij een gesloten verpakking dan kun je er wel vanuit gaan dat de katjap vrijwel onbeperkt houdbaar is.

Ik denk persoonlijk dat de producent ook niet weet hoe lang het echt houdbaar is maar18 maanden wel genoeg vindt en dat het tijd wordt een nieuwe verpakking aan te schaffen.

Reageer