[scheikunde] Bepaling molariteteit melkzuur bij pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Bepaling molariteteit melkzuur bij pH

Hallo,

Voor een proefielwerkstuk (5H) moet ik yoghurt maken, en daarvan de pH meten.

Na een bepaald tijd gaat de pH dalen. Dat komt doordat er melkzuur wordt gevormd.

Ik weet nu dat melkzuur een zwak zuur is. Maar hoe moet ik de molariteit van melkzuur berekenen als ik de pH van bijvoorbeeld 4,91 heb?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Bepaling molariteteit melkzuur bij pH

Wanneer je beschikt over een zuivere oplossing met een bepaald product, dan kan je de concentratie bepalen uit de pH, maar anders lijkt het mij niet eenvoudig.

Bij de pH berekeningen kan je van een zwak zuur kan je van twee formules uitgaan. Ofwel van deze van een buffer (pH = pKa + log(base/zuur)) ofwel deze voor een zwak zuur pH : 1/2pKa + 1/2log(zuur)).

Nu is dus al de vraag moet je de formule van de buffer gebruiken (die je alleen de verhouding van de concentraties zal geven, want je zit met twee onbekenden in je vergelijking) de formule voor het zwak zuur geeft je wel een concentratie.

Dan is dus de vraag zit je wel met een oplossing waarvan enkel de pH wordt bepaald door het melkzuur of zijn er andere stoffen in je yoghert die een invloed op de pH kunnen hebben.

Ik zou dus besluiten met het feit dat je uit je pH geen concentratie kan bereken (in je yoghert dan toch), tenzij dat je meer gegevens hebt over je samenstelling en de ionisatie van het melkzuur.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Bepaling molariteteit melkzuur bij pH

De "verzuring" van melk komt door de melkzuur die gevormd wordt door de bacteriën.

Omdat ik het niet moeilijker hoef te maken dan het al is moet ik aannemen dat het yoghurt zuurder wordt doordat er meer melkzuur wordt gevormd. Ik zit tenslotte op 5 havo :P

Maar ik heb vernomen dat de Molariteit berekenen van melkzuur (als je alleen pH weet van de oplossing (yoghurt in dit geval)) iets in die richting gaat:

Kz= ( [H+] ) ∙ ( [M-] ) / ( [HM] )

en de formule van melkzuur: C3 H6 O3

Waarbij HM = C2H5OCOOH (dus melkzuur)

en M- = C2H5OCOO-

EN

[HM]=([H+ ] ∙ [M-])/Kz

EN

molariteit HM= [HM]+[H+ ]

Zit er een fout in?

En hoe moet ik die stappen volgen als ik pH weet?


p.s Kz van melkzuur is 1,4·10-4

Reageer