Springen naar inhoud

Normal probability plot

• Log in om te kunnen reageren

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 14:46

Hallo allen,

Ik zou graag wat hulp willen hebben bij het maken van een Normal probability plot.

Ik heb deze waarden (en meer :) ):
Density dry (kg/m3)
87,4
87,2
84,2
89,5
90,3
78,9
79,9
86,6
76,9
68,3
65,0
68,7
74,7
...

En ik zou graag een plot maken zoals omschreven op deze pagina:
http://www.itl.nist....n3/normprpl.htm

Ik raak de weg kwijt in het berekenen van de waarden voor de assen, heb al op internet gezocht maar velal kom ik op sofware grafieken.

Kan iemand mij aan de hand van mijn gegevens de formules laten zien hoe ik de assen kan berekenen en de bijbehorende waarden? Dan kan ik mezelf ook controleren.

Hartstikke bedankt alvast!

Veranderd door mercy, 08 februari 2010 - 14:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2010 - 17:21

Ok ik heb het voor elkaar om de grafiek te maken.
http://www.statit.co...normality.shtml

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 februari 2010 - 21:47

De twee links die je geeft hebben andere waarden langs de as staan. De "nist" link is zoals ik een Normal Probability Plot ken: met waarden tussen -3 en 3 langs de beide assen. De waarden zijn dan de "geobserveerde" en de "verwachte" afwijking van het gemiddelde, uitgedrukt in standaarddeviaties.

In de "statit" link doen ze dat blijkbaar anders, daar staat langs de x as niet de afwijking van het gemiddelde, maar de geobserveerde waarde zelf uit.

De richtingscoefficient in het eerste geval zou 1 moeten zijn, en een afwijking vertelt je dan iets over je bepaalde standaardonzekerheid. In het tweede geval bepaalt de richtingscoefficient je standaardonzekerheid. Voordeel is dat je die niet van tevoren op een andere manier hoeft te bepalen, nadeel is dat je dan wel moet aannemen dat de onzekerheid in al je waarnemingen dezelfde is; je waarnemingen moeten zo wel allemaal uit dezelfde populatie komen; al je metingen moeten hetzelfde meten (dus je kunt dit niet doen als je metingen allemaal de lengte van elk een Nederlander met elk een onzekerheid geven, maar wel als ze allemaal de lengte van J.P. Balkenende geven, elk op dezelfde manier gemeten).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures