ionisatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

ionisatie

Hoi allen

Ik ben een leek op het gebied van chemie maar heb een vraag. Er zijn diverse ionisatie apparaten te koop. Ik heb er een gekocht voor in huis.

De lucht frist ervan op.

ECHTER bij ionisatie komt ozon vrij. Ozon is een giftige stof. Hoezo kan dit geen kwaad bij deze apparaten? Of kan het wel schadelijk zijn?

Wat is jullie deskundige mening hierover?

Is een beetje ozon niet schadelijk, of is dit een ander soort ozon of komt ozon pas vrij na lange tijd ioniseren? Zijn er redenen waarom er meer of minder ozon geproduceerd wordt (temp/vochtigheid of wat ook???)

Er zijn ook apparaten die geen ozon produceren, deze zijn veel duurder. Wat maakt dat een apparaat wel of geen ozon maakt?

Zouden jullie zo'n ionisator durven zetten op een babykamer?

Re: ionisatie

Volgens wiki is wordt ozon schadelijk als je het kunt ruiken maar ze hebben geen bronvermelding.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator

Hier een rapport van U.S. Environments protection Agency

(dit gaat over Ozon-generators en niet over ionisatoren.

http://www.epa.gov/iaq/pubs/ozonegen.html

Berichten: 723

Re: ionisatie

Gerard schreef:Volgens wiki is wordt ozon schadelijk als je het kunt ruiken maar ze hebben geen bronvermelding.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator
Wanneer je chronisch wordt bloodgesteld denk ik niet dat het pas toxisch zal zijn als je het ruikt. Daarinboven lees ik dit op wikipedia:
De algemene grenswaarde in België voor kortstondige blootstelling (geldt voor een periode van 15 minuten) die niet mag worden overschreden bedraagt 0,1 ppm.
en 0.1ppm is weinig. De waarde voor langdurige bloodstelling (en bedoel ik dagen) zal dus nog lager liggen. Mss zelf grootte orde 0.01 tot 0.001 ppm

Als het echt is voor een babykamer, dan zou ik intuitief denken dat het toestel nefaster is voor de gezondheid dan de gewone lucht. Dit is uiteraard niet wetenschappenlijk onderbouwd, maar op vlak van gezondheidszorg doe ik geen straffe uitspraken als: "natuurlijk kan dat geen kwaad" of "het is levensgevaarlijk". Daar ben ik niet voor opgeleid.

Berichten: 107

Re: ionisatie

Durven wel, maar ik zie werkelijk geen enkele reden om een ionisator te plaatsen, laat staan op een babykamer.

Voldoende verluchten is de belangrijkste boodschap, maar daar wordt helaas niks aan verdiend, vandaar.

Laat je hoofd niet op hol jagen, Anouk.

P.

Berichten: 5

Re: ionisatie

Hartelijk dank voor jullie reacties!

De ionisator werd heel goed gereviewd en er zijn mensen die meerdere apparaten de hele dag aan hebben staan. Wellicht zijn de ozon gehaltes erg laag maar toch vraag ik me af of dit op de lange duur dan geen kwaad kan.

Overigens is de frisse lucht na een onweersbui of bij een waterval dus ook niet bijster gezond...?!

Ik denk inderdaad dat goed luchten het beste is. Geen gedoe en geen kans op....

wat dan ook.

Ik ga dat dan ook doen en laat me niet gek maken. Ik wilde zo'n ding omdat ik geen afzuigkap heb en een hondje en het ruikt echt frisser zegt men. Dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen, met deze koude ga je niet heel lang alles openzetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ionisatie

Mja in het open veld heb je een heel groot volume aan lucht. Elk beetje ozon dat gevormd wordt, en zeker als het ook een beetje waait, zal meteen vervliegen. Uit een waterval zal geen ozon ontstaan.

Berichten: 5

Re: ionisatie

Is ozon een bijproduct van ionisatie?

Of ontstaat het na enige tijd als er langdurig sprake is van ionisatie?

Hoe kan het dat het ene apparaat wel ozon uitscheidt en het andere niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ionisatie

Dat ligt aan de energie die je door zuurstof jaagt, soms kan er dit netto gebeuren: 3 O2 --> 2 O3

Uit 3 moleculen zuurstof ontstaat netto 2 moleculen ozon.

Berichten: 2.337

Re: ionisatie

Is het niet eerder O. + O2 ----> O3

Een zuurstofradicaal dat sporadisch gevormd word en aanvalt op een zuurstofmolecule.

Vanuit het wetenschappelijk perspectief lijkt zo'n ionisator natuurlijk weggegooid geld en van een placebo effect kan ook al geen sprake zijn. Dit lijkt me wel handig voor mensen met een stofallergie, maar als je 'gezond' bent bereikt toch maar heel weinig of geen stof je longen?

Berichten: 6

Re: ionisatie

Het klopt dat het zuurstof radicaal reageert samen met de O2, tot vorming van O3.

3 O2 -> 2 O3 wordt enkel zo geschreven om zo de stochiometrie goed te krijgen.

Zo klopt hij ook; 1 zuurstof molecuul valt uiteen in 2 radicalen, deze reageren met zuurstof tot 2 ozon moleculen.

Berichten: 5

Re: ionisatie

het idee achter een ionisator is dat deze negatieve ionen toevoegt aan de lucht. Deze negatieve ionen binden zich aan verontreinigingen die in de lucht voorkomen zoals stof, pollen, bacteriën en schimmelsporen. Deze gebonden verontreinigingen slaan vervolgens (gedeeltelijk) neer op een metalen filter in de ionisator.

Naast luchtreiniging heeft een ionisator een tweede belangrijke werking. Met name mensen met een inhalatie-allergie (en/of COPD) of depressie kunnen verlichting ondervinden met een ionisator door inademing van negatieve ionen. In het lichaam wordt hierdoor het histamine-niveau verlaagd en het serotonine-niveau genormaliseerd. Ionisatie werkt effectief tegen hooikoorts en allergie. In sterk geïsoleerde woningen kan een sterke ionisator zorgen voor een comfortabel binnenklimaat.

Zie ook http://www.nieuwsbank.nl/inp/2006/03/28/f016.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16432675?dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9531858?dopt=Abstract

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ionisatie

Negatieve ionen vind je niet zo gauw los in de lucht, niet verder dan het apparaat in ieder geval. Wat je hier dus gecopypasted hebt is niets meer dan een verkoopverhaaltje.

Berichten: 32

Re: ionisatie

Het is inderdaad niet gemakkelijk om een wetenschappelijk link te leggen tussen (licht gewijzigde) luchtkwaliteit en hormonenspiegels. Dergelijke verhalen vinden we ook terug bij homeopathie, acupunctuur... Deze semiwetenschappen zijn enkel gebaseerd op geldgewin of foute wetenschappelijke interpretaties.

Deïonisatie is wel van toepassing in kleinere ruimtes. Bijvoorbeeld om een auto frisser te laten ruiken net voor een verkoop.

Berichten: 723

Re: ionisatie

Het neerslaan van "stof" (het zogenaamde fijn stof) wordt industriëel nog veel gebruikt hoor (Cottrell-methode): zwavelindustrie, cementfabrieken, rookgassen van fabrieken zuiveren, ...

Dus als dat machine goed functioneerd, dan verwijderd het zeker het fijn stof en dan lijkt het mij een "goede" aankoop.

Ik neem aan dat COPD en astma patiënten zoizo meer baadt hebben met "onststofte" lucht, dan geen ontstofte lucht. De lucht is properder, dus minder allergenen/irritantie in de lucht.

Berichten: 2.337

Re: ionisatie

Naast luchtreiniging heeft een ionisator een tweede belangrijke werking. Met name mensen met een inhalatie-allergie (en/of COPD) of depressie kunnen verlichting ondervinden met een ionisator door inademing van negatieve ionen. In het lichaam wordt hierdoor het histamine-niveau verlaagd en het serotonine-niveau genormaliseerd. Ionisatie werkt effectief tegen hooikoorts en allergie. In sterk geïsoleerde woningen kan een sterke ionisator zorgen voor een comfortabel binnenklimaat.
Eigenlijk wel grappig dat men beweert dat negatieve ionen inademen helpt tegen een depressie. :D

Dat het stof kan doen neerslaan daar kan ik nog inkomen maar negatieve ionen inademen? Dan ga je met je mond in die ionisator moeten zitten.

Weet iemand soms de prijs van zo'n ding? :P

Reageer