theoretische curve berekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

theoretische curve berekenen

hey allemaal,

Ik moet theoretische titratiecurve uitrekenen voor pyrodruivenzuur.

Dit zijn de gegevens voor pyrodruivenzuur:

Je lost 95 mg C3H4O3 (pyruvic acid) op in 50 ml water. Je gaat dit titreren met natronloog met C=0.0987 mol/L. De pKa van pyrodruivenzuur is 2.49.

Je kunt de n uitrekenen en de V van pyrodruivenzuur. Daarna kan k niet meer verder. Afbeelding

Wie kan mij verder helpen?

Groetjes,

HLO'er

Berichten: 164

Re: theoretische curve berekenen

weet je wat de formules zijn voor de berekening van de pH op de verschillende momenten in een titratie?

Berichten: 3

Re: theoretische curve berekenen

hllaan schreef: weet je wat de formules zijn voor de berekening van de pH op de verschillende momenten in een titratie?
bedoel je reactievergelijkingen?



Als het goed is, is dit de reactievergelijking die je dan krijgt:

C6H12O6 + 2 Pi + 2 ADP + 2 NAD+ → 2 CH3-CO-COOH + 2 ATP + 2 NADH + 2 H2O

Maar ik weet niet zeker of het klopt en hoe ik hiermee een molbalansschema moet moet maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: theoretische curve berekenen

Daar zit dus nergens loog in ;) Zoek de structuurformule anders eens op, post die en typ erbij wat jij denkt wat er zuur aan is (definitie van een (bronsted)zuur: kan een proton afstaan). Je hebt hier een organisch zuur, als je dat nog niet gehad hebt, niet erg. Mocht je toevallig wel weten wat azijnzuur zuur maakt, dat is mooi meegenomen. Pyrodruivenzuur lijkt er erg veel op.

Wat jij nu hebt gepost is de omzetting van glucose naar 2 mol pyrodruivenzuur, dit is echter niet wat er bij je titratie plaats gaat vinden.

Berichten: 164

Re: theoretische curve berekenen

In een titratie van een zwak zuur met een sterke base zijn grofweg 4 momenten te omschrijven.

1. voordat er base is toegevoegd

2. nadat er base is toegevoegd, maar niet genoeg om al het zuur weg te laten reageren.

3. nadat er evenveel base is toegevoegd als dat er zuur aanwezig was

4. als je meer base hebt toegevoegd dan dat er zuur aanwezig is.

Elk moment beschrijf je met een andere formule

In principe kan je aan de hand van de pKa/Ka en de concentraties op elk gegeven moment de theoretische pH berekenen

Reageer