Chroom IV bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Chroom IV bepaling

Het gaat hier om een praktijk probleem met een chromateerbad er vanuit gaande dat ChroomIV al reeds aanwezig is

Vanuit de buitendienst kreeg ik de vraag om het theoretische gehalte aan Chroom VI te bepalen adhv een titratie met Thiosulfaat. De volgende gegevens zijn bekend:

Mbv een sneltest hadden zij Chroom 6 aangetoond:

200ml afvalwater aanzuren tot pH 2 (met 10% H2SO4)

toevoegen 10ml 15% KI (kleurd geel bruin)

totreren met 0.1 M Natriumthiosulfaat tot korengeel

toevoegen 0.5 ml zetmeeloplossing

verder titreren met Thio tot omslag ==> Verbruik thio = 3.6 ml

Nu heb ik me al drie slagen in de rondte gezocht naar deze toepassing met vergelijkingen maar tot nu toe zonder succes. Ik begon me ook al af te vragen of deze manier van toepassing/berekening ook wel bestaat.

Wie kan mij verder helpen?

Berichten: 1.379

Re: Chroom IV bepaling

Ik ga er van uit dat Lavendel Cr (VI) bedoelt en geen Cr(IV), want dit laatste is niet stabiel in oplossing.

In een boek voor analytische chemie vind je zeker een voorschrift voor een jodometrische titratie van een oxyderende stof, in dit geval het dichromaat

Cr2O7=.

Na het toevoegen van een KJ oplossing komt er geelbruin jodium. Dit kun je titreren met een gestelde thiosulfaatoplossing. Met als indicator een zetmeeloplossing.

Het is mogelijk dat het voorschrift aangeeft dat je de indicatoroplossing pas op het laatste moment, vlak voor het omslagpunt, moet toevoegen. De oplossing wordt dan blauw en je moet daarna verder titreren tot kleurloos.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: Chroom IV bepaling

Uhm juist. Het gaat inderdaad om chroom VI.

Maar de oxidatie reactie van chromaat resulteert in chroom III. Theoretisch gezien is dat geen VI. Die tussenliggende stap is iets wat mij even ontgaat. Maw ik snap het niet.

Berichten: 1.379

Re: Chroom IV bepaling

Lavendel, het is anders. Chroom heeft een groot aantal valenties. Maar je hebt hier alleen te maken met de valenties 6 en 3.

De valentie 6 is ongewenst in afvalwater. Vandaar dat men dit analyseert met een jodometrische titratie.

Ik corrigeer nu: De reductie van dichromaat, met de valentie 6, resulteert in het

chromi (Cr(III)) ion.

Deze reductie vindt tijdens Uw titratie plaats door de jodide ionen. Het daarbij gevormde jodium titreert U daarna weer met het thiosulfaat.

De valentieveranderingen van het chroom tijdens het electrolytisch verchromen zijn ingewikkeld. Maar ik denk dat U alleen in de afvalwaterproblematiek geinteresseerd bent.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: Chroom IV bepaling

Het afvalwater heeft wel prioriteit. Normaliter meet ik het totaal chroom met AAS. Nu wordt echter heel specifiek naar chroom 6 gevraagd.

Voor de concentratie van het chromateringsbad is het eveneens wel handig om te weten in welke staat het bad verkeerd. Om te begrijpen hoe zo'n bad werkt moet ik eerst weten welke processen er plaats vinden. Op die manier krijg ik inzicht over de bepaling ervan. Het enige dat ik nu weet is dat het bad is opgebouwd uit chroomzuur en natriumdichromaat.

Als ik het goed begrijp had ik 2x een volume van thiosulfaat moeten hebben omdat ik met twee vergelijkingen te maken heb.

Berichten: 1.379

Re: Chroom IV bepaling

Lavendel, ik heb niet helemaal juist gereageerd. Ik denk dat je met chromateren niet electrolytisch verchromen bedoelt maar het door spuiten of dompelen aanbrengen van een chroomoxydelaag op een onderliggend metaal.

Dit wordt gedaan met aluminium of met ongelegeerd staal. Het aluminium krijgt daarbij een geelgroene kleur.

De afvalwaterproblematiek blijft hetzelfde. Het natriumchromaat bevat ook het zeswaardige chroom, evenals het chroomzuur.

2 Cr(VI)oxyde + 2Al ---------) 2Cr(III)oxyde + Al oxyde.

De beide gevormde oxyden beschermen het aluminium (of staal) tegen corrosie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 31

Re: Chroom IV bepaling

Je berekening zou moeten zijn:

verbruik thio x titer thio x 52 / 200 = g/L chroom6

Je zet de chroom6 in een zuur milieu met bhv Kaliumjodide om in chroom3

Groet, Bart

EDIT:

reactie vergelijkingen:

Cr2O72- + 14H+ + 6I- <--> 2Cr3+ + 7H2O + 3I2 (door de toevoegingen)

I2 + 2S2O32- <--> 2I- + S2O62- (Titratie)

Berichten: 12

Re: Chroom IV bepaling

Ik dank allen voor hun bijdrage betreffende dit praktijk voorbeeld. Hier mee moet ik de zaak kunnen afronden.

Thanks!

Reageer