[scheikunde] pindakaas en kauwgom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] pindakaas en kauwgom

Ik heb op internet veel gelezen dat je kauwgom uit je kleding, en textiel over het algemeen, kan verwijderen met pindakaas. Nou heb ik ook gelezen dat dit te maken heeft met de vetten in pindakaas, maar nou vraag ik me af wat er dan gebeurt in de kauwgom. Reageert er een bestandsdeel met een vet? Zo nee, wat gebeurt er dan, waardoor de kauwgom loslaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] pindakaas en kauwgom

Kauwgom verwijderen met pindakaas lijkt mij een broodje aap.

Kauwgom is een netwerk van polymeren die nog willen oplossen in water nog in olie, dus ook niet in pindakaas.

Bij Hoek Loos (nu Linde gass) heb ik een demo mee gemaakt dat ze de kauwgom sterk koelde met een bombardement van droogijs korrels en het daarmee uit tapijt haalden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 723

Re: [scheikunde] pindakaas en kauwgom

Kauwgom is een netwerk van polymeren die noch willen oplossen in water noch in olie, dus ook niet in pindakaas.
Niet dat ik een letterkundig wonder ben, in tegendeel zelf. Maar dit kon ik toch niet laten staan :) .

Verder is dat pindakaasverhaal volgens mij ook maar kwatch.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pindakaas en kauwgom

Verder is dat pindakaasverhaal volgens mij ook maar kwatch.
... quatsch is de correcte spelling... als we het er toch over hebben. ;)

En overigens is dat de laatste spelfout die we in dit topic bespreken, voor de rest ontopic dus.

Waarschijnlijk lossen bepaalde bestanddelen van kauwgom wel op in pindakaas, maar ik denk dat het middel erger is dan de kwaal. De kauwgom gaat er slechts een klein beetje in zitten, maar je mag vervolgens ook de rest van de pindakaas eruit gaan halen.

Dan is vlekkenwater/wasbenzine een betere optie. Maar dat is niet altijd veilig voor de kleuren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer