[scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Een goedenavond allemaal,

Op deze mooie maandagavond ben ik maar even bezig gegaan met mijn huiswerk en nu zit ik met een vraag waar ik niet uitkom, omdat er volgens de gegeven opdracht iets anders gebeurt als wat ik uit de literatuur op kan maken.

De opdracht gaat over hard water en kalk enzo. De vraag gaat over de reactie die optreedt als hard water gekookt word. De opdracht kijkt dan alleen naar de Calcium Waterstofcarbonaat die in het water zit.

Bij de opdracht is de reactievergelijking gegeven. Deze bestaat volgens de vraag uit 2 verschillende reacties: een zuur-base reactie en een neerslag reactie. Die vergelijking is als volgt:

Ca(HCO3)2 <--> CaCO3(s) + H2O + CO2(g)

Het lijkt mij dat de neerslag reactie als volgt is:

Ca2+(aq) + CO32-(aq)

Dat wordt ook bevestigd door het boek Chemistry van McMurray & Fay.

Maar wat er voor de rest in dat boek staat kan ik uit opmaken dat de volgende zuur-base reactie optreedt:

HCO3-(aq) + H2O(l) <--> H3O+(aq) + CO32-(aq)

Hier ontstaat dan helemaal geen CO2 bij en dat maakt de netto reactie ook ineens heel wat anders. Mijn vraag is wat gebeurt er nou eigenlijk wel, of kijk ik misschien weer eens ergens overheen?

Met vriendelijke groet,

Mr.Paplu

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Download het document:

Carbon dioxide in water equilibrium (Engels, Word document)

Dat je op volgende URL kunt vinden:

http://www.thuisexperimenteren.nl/infopages/infopaginas.htm

Daarin worden de relaties uit de doeken gedaan.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Bedankt voor de link, daar staat heel wat hulpzame informatie in, maar hier haal ik ook uit dat bij deze reactie geen CO2 ontstaat. :S (Hmm geen verwarde smiley? :P )

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Het experiment van hard water uitkoken heb ik zelf ook gedaan met kunstmatig zeer hard gemaakt water. Er staat ook een beschrijving bij, waarin duidelijk wordt hoe er toch CO2 wordt gevormd.

http://woelen.homescience.net/science/chem...nate/index.html

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Neerslaan Calcium Carbonaat

Wow, daar ga ik veel aan hebben. Heel erg bedankt, en leuke site trouwens! :D

Reageer