epoxy lak op glas verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

epoxy lak op glas verwijderen

met het bewerken van de vloer (met een epoxy lak) is deze lak terecht gekomen op een glazen deur, nu is mijn vraag hoe ik dit kan verwijderen

Berichten: 306

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Hier een mogelijke oplossing van een engelstalige site:

Q: How do you remove hardened epoxy from glass?

A: A razor blade can be used to scrape it off. For the best results, scrape with the blade at an angle of 90 degrees.

Oftewel: Gebruik een scheermesje die loodrecht op de glasplaat staat!

Berichten: 2

Re: epoxy lak op glas verwijderen

kan dat ook op ge-ets glas ????

Berichten: 306

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Dan kun je beter het proberen met aceton (om de epoxyverbinding te verbreken) gevolgd door alcohol (schoonmaken glas)

Berichten: 723

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Dan kun je beter het proberen met aceton (om de epoxyverbinding te verbreken) gevolgd door alcohol (schoonmaken glas)
Epoxy is een thermoharder en dus niet smeltbaar of oplosbaar. Het lijkt mij dat je dit niet in een solvent krijgt opgelost, of je zou in tabellen moeten gaan zoeken naar eventuele θ-condities. Als het epoxy niet vernet is, dan zou is er een kans dat dit zou lukken.

Berichten: 219

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Misschien dat het met een agressief solvent als methyleenchloride (dichloormethaan) gaat. Anders misschien wat verfafbijt proberen?

Berichten: 63

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Over het algemeen bevat verfafbijt methyleen-chloride.

Niettemin is dit een goede tip

succes,

laat even weten of het gelukt is

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Epoxy is een thermoharder en dus niet smeltbaar of oplosbaar.
Een goede fohn is voldoende om epoxylijm los te krijgen hoor, dus dat kan voor epoxyverf ook kunnen. Dat zou ik proberen voor je met afbijt etc. aan de gang gaat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Let dan wel op dat je glas de ruimte heeft om te werken. anders kwijg je zo'n mooie barst en ben je verder van huis
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Ik denk dat je er ook even op zal moeten letten dat wanneer je afbijt gaat gebruiken je de ets laag op het glas ook gaat aantasten. Ik weet niet of dit je bedoeling is.

Berichten: 24

Re: epoxy lak op glas verwijderen

zwellen in een goed solvent (MEK of dichloormethaan) en dan verwijderen met een scheermes en laatste restjes met een doekje (lost niet op maar zal al gel-achtig materiaal wellicht loskomen)

Berichten: 219

Re: epoxy lak op glas verwijderen

Ik denk dat je er ook even op zal moeten letten dat wanneer je afbijt gaat gebruiken je de ets laag op het glas ook gaat aantasten. Ik weet niet of dit je bedoeling is.
Het etsen van glas lukt toch niet met afbijt? Afbijt (voor consumenten) is zeer vaak nog op basis van dichloormethaan (of ander gechloreerd solvent) in combinatie met een opdikker. Het lijkt mij niet heel gebruikelijk dat dit je glas aantast. Daarvoor zal meer een sterk zuur nodig zijn (mijn inziens).

Reageer