Springen naar inhoud

vreemde gel

• Log in om te kunnen reageren

technoid

technoid

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 16:13

hallo ik heb een vraag,

ik heb laatst iets uitgeprobeerd wat de toa op onze school had uitgelegd.
we moesten aluminium oplossen in zoutzuur totdat alle Al was opgelost.
vervolgens moesten we er magnesium bij doen. Deze redoxreactie zou dan voor een neerslag van aluminiumpoeder zorgen. Dit heb ik thuis geprobeerd in een reageerbuis.
bij het toevoegen bij de Mg aan de HCl/Al oplossing begon het iets te bruisen.
na een paar dagen was de magnesium ook opgelost maar er was geen aluminium neerslag. Er bleef op de bodem van de reageerbuis wel iets glazigs met bruin spul erop en luchtbellen eraan over. Dat is waarschijnlijk over van het stukje puntenslijper (Mg)
Het vreemde hieraan is dat ik deze reageerbuis 2 maanden later weer zag. toen ik hem wou leeggooien wou het zoutzuur er niet meer uit... de hele oplossing was veranderd in een gel-achtige substantie met op de bodem nog steeds dat overblijfsel van de puntenslijper.

Nou vroeg ik me af of iemand een idee heeft wat er gebeurt zou kunnen zijn met de Hcl/Al/Mg-oplossing.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 18:56

Wel die gel is eigenlijk je aluminiumhydroxide. Al(OH)3
Eigenlijk is de stof die die gel vormt niet echt Al(OH)3 maar een complexe verbinding. De vorming van aluminiumhydroxide gebeurt zeer traag, daarom dat je pas veel later de gel kon waarnemen.

http://www.chemiefor...miniumhydroxide

In de laatste post van deze topic legt Woelen uit wat er precies gebeurt, maar de uitleg zal waarschijnlijk iets te moeilijk zijn.

Kan je uitschrijven in reactievergelijkingen wat er gebeurt in je proefbuis?

Veranderd door jhullaert, 17 februari 2010 - 18:57

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 20:21

Je hebt het ook nog over iets bruins in je reageerbuis. Dat zal wel een gevolg zijn van de aanwezigheid van ijzer in het puntenslijpermesje. Het ijzer geeft ijzer(III)hydroxide en dat is bruin.

Dergelijke gelvorming komt wel vaker voor als je neerslagen in laat drogen. Water moleculen tussen de atomen, welke behoren tot het neerslag verlaten het systeem en er blijft een ietwat luchtige structuur over. Soms krijg je direct al gel vorming, terwijl het materiaal nog nat is.

technoid

technoid

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 20:37

ik heb deze proef eigenlijk 3 keer uitgevoerd.
bij de 1ste keer werd na een aantal dagen de oplossing geelkleurig,
bij de 2de keer veranderde de oplossing in gel,
bij de 3de keer kreeg ik wel een aluminium neerslag.

het kan best zijn dat er nog wat ijzer op de puntenslijper zat, het mesje heb ik eraf gehaald.

nadat de puntenslijper uitgereageerd was bleef er een zacht transparant ding over met die bruine vlekken erop, in de oplossing. Echter, na 2 weken was de hele oplossing ineens in een transparante gel veranderd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures