sterk zuur of base..?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

sterk zuur of base..?

Even een belangrijk vraagje ivm pH berekeningen (vb. bufferopl. of iets dergelijks, ...) :

Daarvoor moet je vaak weten of het gaat om een sterk zuur en/of een sterke base...

NU staat er op de achterzijde van mijn Periodiek systeem een tabel "Ionisatiekonstante van ZUREN in water bij 25°C".

Links in de eerste kolom staan Zuren, in de tweede kolom basen en de derde kolom de overeenkomstige pKa - waarde.

Nu weet ik dat sterke zuren een pKa-waarden hebben die lager is dan 0. Is pKa waarde hoger dan 0 dan is het een zwak zuur.

MIJN VRAAG IS EIGENLIJK HOE JE UIT DIE TABEL KUNT AFLEIDEN WANNEER HET EEN STERKE BASE IS, OF EEN ZWAKKE BASE... Kan men dat ook zien aan due pka-waarde of moet men nr een bepaald element kijken in de tabel... of.... iemand een idee.

alvast bedankt. !

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: sterk zuur of base..?

pKa = 14 - pKb (b staat voor base). Helpt dat je al verder?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 130

Re: sterk zuur of base..?

euhm, neen...

als er staat: NHO3- oe kun je dan weten uit die tabel of dat een sterke base of zuur is.

Wat pas als je weet of het een sterk zuur of base is kan je de juiste formule gebriuken...

voorbeeld: NaHSO3 + NaOH ------> SO3²- + H20

Hiervan moet je dus de Ph berekenen. Gegeven is ook de hoeveelheid: SO3²-: 0,014 mol.

om de pH te berekenen moet je dus weten of SO3²- een sterke base os of een zwakke base of een sterk zuur of een zwak zuur.

Uit die tabel kun je eerst en vooral al afleiden dat het een base is. Bij SO3²- staat ook dat de pKa waarde 7,2 is. Dat staat in de tabel. maar is het nu een zwakke base of sterk...

immer voor sterke basen geld: pH = 14 + log Cb

immers voor zwakke basen geldt: pH = 7 + 1/2 pKa + 1/2 log Cb

... wat kiest men en waarom ?

Berichten: 1.379

Re: sterk zuur of base..?

Je vindt van sterke zuren en basen in je tabel geen pK waarden. Die zijn volledig gedissocieerd en er is dus geen dissociatie evenwicht waarmee de dissociatieconstante K gedefinieerd kan worden. De pK waarde van salpeterzuur, zwavelzuur, zoutzuur en broomwaterstofzuur zul je dus niet vinden.

Dus de pK waarden in de tabel betreffen uitsluitend gedeeltelijk gedissocieerde zuren en basen. Het is de gewoonte om die "zwak" te noemen. Hoe hoger de pK hoe minder ze gedissocieerd zijn. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 130

Re: sterk zuur of base..?

en toch is me tijdens de hoorcollega gezegd dat een sterk zuur een pKa waarde bezit die negatief is. Zo mag men een sterk zuur onderscheiden van een zwak zuur.

Geldt er dan zo geen regel voor basen...

Hoe kun je anders weten of het een sterke base is of een zwakke ..?

Berichten: 31

Re: sterk zuur of base..?

Je kunt dit gemakkelijk te weten komen, wanneer het over een zwakke base of een sterke base gaat...

wanneer de pKa (acid = zuur) tussen 0,8 en 15,5 ligt, dan is de stof een zwak zuur, is de pKa waarde negatief, dan is het een sterk zuur

HCl is een sterk zuur, want deze heeft een pKa waarde van -6

wil je nu te weten komen als de stof een zwake base is of een sterke base, dan kun je dit vinden op twee manieren :

*de pKb waarde (base) is lager dan -1,5 dan is het een sterke base, is het hoger dan is het een zwakke base

*als je weet dat HCN een zwak zuur is, (pKa = 9,3) dan is CN- automatisch een zwakke base, je weet dan HCl een sterk zuur is, dan is Cl- een uiterst zwakke base (pKb > 15,5) ...

een uiterst zwak zuur (pKa > 15,5) bestaat ook

Berichten: 31

Re: sterk zuur of base..?

hzeil schreef:De pK waarde van salpeterzuur, zwavelzuur, zoutzuur en broomwaterstofzuur zul je dus niet vinden.  

H.Zeilmaker
ik denk niet dat deze uitspraak juist is, ik kan verkeerd zijn, maar de pKa waarde of pKz waarde van salpeterzuur is bevoorbeeld -2, van zwavelzuur is dit -4 ...

zo kan je te weten komen of het een sterk zuur is (dus negatieve pKa waarde)

Berichten: 130

Re: sterk zuur of base..?

is OH- dan een zwakke base ?

want in de tabel staat bij OH- eee pKa van 15,7.

Of hoort die pKa = 15,7 bij H20, waarvan OH- de geconjungeerde base is.

Hoeveel zou dan de pKb waarde zijn indien dit zo was.

INdien dit niet zo was dan is mijn redenering toch goed en bestaan er maar 9 sterke basen in mijn tabel:

vanaf NO3- t.e.m. I-

Berichten: 31

Re: sterk zuur of base..?

dat is een hele goede vraag!

OH- is inderdaad afkomstig van H2O, en de 15,75 om iets preciezer te zijn komt van de vergelijking

2H20 => H30 + 0H

OH + H => H20

er zullen misschien meerdere sterke basen zijn, maar je redeneerd goed ...

I- is idd een sterke base en Br- en HSO4- zullen ook sterke basen zijn

als je weet dat dat H20 een pKa heeft van 15,75 dan heeft OH- een pKb van -1,75 (som = 14)

OH- is wel een heel speciaal geval hoor

Berichten: 130

Re: sterk zuur of base..?

dus voor een base moet k eerst altijd die Pkb waarden "berekenen" en dan kijken of t kleiner of groter is dan -1,5.

dan zijn er nooit gene problemen .

thx !

(als t goed is wat k zeg é :-) )

Berichten: 31

Re: sterk zuur of base..?

Zwolle schreef:dus voor een base moet  k eerst altijd die Pkb waarden "berekenen" en dan kijken of t kleiner of groter is dan -1,5.

dan zijn er nooit gene problemen .

thx !  

(als t goed is wat k zeg é :-) )
yep

heel goed,

veel succes met de examens

Berichten: 130

Re: sterk zuur of base..?

'tis maar ergens in januari..

Heb nog tijd...

twas gewoon een oef. en twas ni echt duidelijk hoe da kwam

merici mannen ... en vrouwen !

ciao

Reageer