NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Beste scheikundige,

De VNCI (de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie) heeft een online game gemaakt genaamd Mijn Chemie. Dit spel is een groot succes en Chemieforum heeft in 2008 veel vragen aangeleverd.

Voor de nieuwe ronde hebben we nieuwe vragen nodig!

Het spel wordt via internet gespeeld en is bestemd voor jongeren tussen de 14 en 21 jaar met enige kennis van of enige interesse in chemie. De deelnemer krijgt quizvragen over de breedte van het de chemische sector (wetenschap, formules, triviale vragen) voorgeschoteld. Per goed beantwoorde vraag krijgt de deelnemer een 'element'. Met die elementen kan men vervolgens producten bouwen. Dit om te laten zien dat Chemie overal is en dat we zonder chemie (de kennis en de toepassingen) een heel ander leven zouden leiden.

Verzoek is: wie kan vragen en daarbij vier antwoorden (3 foute en

een goede) formuleren vanuit deze gedachte?


De vraag mag maar 2 regels lang zijn en moet aansluiten bij de doelgroep (bovenbouw HAVO/VWO). Moeilijk en makkelijk mag afgewisseld worden. Humoristische vragen (maar wel waar) mogen ook. Het mag met een kwinkslag (dus niet alleen maar ingewikkelde vragen uit de examenbundels Scheikunde.....).

Enne....graag ook aangeven welk antwoord het correcte antwoord is.. :oops:

Je kunt je vragen tot 29 maart posten.

IEDERE VRAAG IS WELKOM

DANK JE WEL!!!!!!

PS

Met het Chemieforum.nl team is overeengekomen dat de geposte vragen door mij gearchiveerd worden en daarna worden gecensureerd om te voorkomen dat de vragen al te eenvoudig van tevoren bekend worden. Een gecensureerde post is dus geen teken dat de vraag niet kan, maar dat hij gezien en gewaardeerd is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Gaaf dat het zo'n succes is geworden. Graag help ik weer mee.

Misschien is het beter als er een draadje komt in een niet googlebaar deel komt. Alleen als wij de eerder geposte vragen niet zien, hoe houden wij dan overzicht van de al bedachte vragen? Het risico op dubbele vragen is dan heel groot.

Een overzichtje van de thema's van de vragen is misschien ook handig. een soort turflijstje met onderwerpen als Zouten, zuur en base, organische oplosmiddelen, etc

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

na aanleiding van Woelen zijn opmerking heb ik het antwoord aangepast.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Bovenstaande vraag 2 vind ik niet helemaal duidelijk. Ik zou voor antwoord d formulieren: "De combinatie van a, b en c maakt het gas gevaarlijk."

Zelf heb ik nog wel een paar leuke vraagjes, twee wat algemene en de laatste wat meer de typische VWO stof:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

In hoevere mag er overloop zijn met biologie en natuurkunde?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Hele Peren zijn Lekker met Chocolade
:D

-----------------------------------------------------------------------------

@jhullaert: Die laatste vraag is niet correct hoor. Je weet dat het gaat om ionen, maar dat haal je niet uit de formule. De formule geeft alleen maar aan dat in de stof NaCl natrium- en chlooratomen voor komen in een verhouding 1 : 1. De formule NaCl zegt ook helemaal niks over kristalroosters of wat voor fysische eigenschappen dan ook.

Je vraag is correct als je de volgende tekst gebruikt voor de vraag:

"Welke van de volgende beweringen over keukenzout is correct?"

De eerste vraag is ook niet helemaal correct geformuleerd, zeker met die vraag over NaCl in het achterhoofd. KCN is geen molecuul, maar ook een zout bestaande uit K+ en CN- ionen. Ik zou dan vragen "Welke van de volgene stoffen wordt beschouwd als een anorganische verbinding?"

In zijn algemeenheid wil ik er wel op wijzen dat zorgvuldigheid betracht moet worden met het formuleren van vragen en hun antwoorden. Het luistert nogal nauw, dus vandaar mijn misschien wat zeurderig overkomen van opmerkingen over de formulering, maar voor een buitenstaander die er niet diep in zit maakt het wel veel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Edit: storende typfout verbeterd.

Berichten: 723

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag is in een latere post anders gemaakt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

<head><META NAME="robots" CONTENT="noindex, follow"></head>

Berichten: 3.145

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.337

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

Bedankt voor de verbeteringen Woelen. De vragen waren inderdaad niet goed opgesteld.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Verbeteringen zijn altijd welkom ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

even een wat meer natuurkundige vraag.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

note, bij deze vraag bedoel ik duidelijk makkelijker en niet beter. Ik weet niet of er van Na stearaat meer opgelost kan worden maar het gaat in ieder geval wel lastiger en moet je bij de zelfde condities meer roeren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne:Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 723

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: NIEUWE QUIZVRAGEN MIJN CHEMIE GEVRAAGD!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vragen met dank overgenomen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer