scheikundige mythe?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

scheikundige mythe?

Hallo,

ik wil graag voor mijn pws een soort mythbusters aflevering maken.

En daarbij wil ik graag het vak scheikunde betrekken.

Heeft iemand een mythe waarbij redelijk gecompliceerde scheikunde aan te pas komt die ik kan "busten"?

Alvast bedankt!

Berichten: 107

Re: scheikundige mythe?

Geweldig idee !!!!

Misschien eens onderzoeken als je met magnetische velden of elektromagnetische velden het kristallisatiegedrag van kalk in drinkwater kan beinvloeden. Van een van die firma's (Natec) heb ik ooit na lang zeuren de theoretische uitleg losgekregen, pimpelpaars gedrukt op appelblauwzeegroen papier met op elk blad in het groot "reproduction interdite" omdat het toch zeker niet zou worden gefotocopieerd.

Voor zover ik me herinner werd er Nernst bijgesleurd, die er samen met Lorentz moest voor zorgen dat de kationen en anionen een bepaalde richting werden gedreven waar ze voor microkristallisatie moesten zorgen. Destijds gaf Test Aankoop een vernietigend oordeel over deze Natec maar moest toen in kortgeding haar besluit terugtrekken, de rest van dit juridische steekspel heb ik niet meer opgevolgd.

De sterke magneten van destijds die de hoge prijs moesten verantwoorden (grootteorde 1000€) zijn nu toch erg vlot te vinden en het elektronicablad Elektuur heeft destijds zo'n elektromagnetische waterontkalkerssignaal uitgemeten en kwam toen tot het besluit dat je voor 5 gulden aan onderdelen hetzelfde kon maken.

Is maar een idee.....

P.

Berichten: 11

Re: scheikundige mythe?

Hartstikke bedankt voor je antwoord!

Heb het erover gehad, maar leek onze leraar iets te moeilijk.

We hebben nu gekozen om oude schetsen van Leonardo DaVinci na te maken!

Groetjes Jochem & Ties

Berichten: 89

Re: scheikundige mythe?

Veel mensen denken dat de temperatuur van ijs warmer (of niet veranderd) als er keukenzout (NaCl) op gestrooid wordt. Dit is alleen niet waar, het (rest) ijs zal veel kouder worden, het smelt water ontrekt namelijk energie aan de rest van het ijs om naar vloeibare fase te kunnen gaan (om het simpel te zeggen).

[Edit] Laat maar zitten, las je 2e post niet :P

Berichten: 1.379

Re: scheikundige mythe?

Ik zou wel het effect van het potentieren van homeopatische medicijnen als een mythe willen inbrengen.

Dat ligt echter gevoelig, vanwege de gevestigde belangen die er achter zitten. Die zijn heel wat groter dan bij de magnetische waterontkalker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer