[scheikunde] Praticum redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Praticum redoxreacties

Tijdens het labo hebben we telkens van de volgende stoffen 1 ml toegevoegd.

0,02M KMnO4

1M H2O2

1M H2SO4

Als resultaat kregen we een doorzichtige oplossing met een bruine neerslag dat het geheel een beetje op cola deed lijken.

We moeten de redoxreactie bepalen.

Ik ben begonnen met alles in ionenvorm te schrijven.

K+, MnO4-, H2O2, H+, SO42-

Ik zie op het periodiek systeem dat de sterkste reductor H2O2 is. En de sterkste oxidator is MnO4- + 4H+.

Dus dacht ik dat de reactie de volgende zou moeten zijn.

H2O2 + MnO4- + 4H+ => Mn(OH)2

Maar dan zie ik dat zowel O, als Mn reduceert.

Ik weet dat ik iets verschrikkelijks fout doe maar kan iemand me alsjeblieft helpen op weg zetten?

Bedankt.

Berichten: 73

Re: [scheikunde] Praticum redoxreacties

Het klassieke voorbeeld waar H2O2 als reductor optreedt en niet als oxidator. (je moet maar eens proberen Mn in OG te laten stijgen als het al +7 heeft :P )

(ps H2O2 kan dus zowel reductor als oxidator spelen, dat kan je niet uit de tabel halen. Je moet kijken naar wat je in oplossing hebt)

H2O2 wordt omgezet naar O2 en MnO4- naar Mn2+. Ik twijfel alleen of Mn2+ omgezet wordt in MnO2. Lijkt me niet logisch. (edit : ik dacht dat je dat schreef, maar dat is niet zo, dus geen MnO2)

je vindt er trouwens best wel wat info over via google. (KMnO4 H2O2 ingeven) Zo ook dit filmpje van een halve gare :lol: (don't try this at home)

http://www.youtube.com/watch?v=_11WR6UVhm8

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Praticum redoxreacties

Je spreekt jezelf wel tegen met dit voorbeeld van youtube. Hier wordt MnO2 opgeleverd als eindproduct. Wat er ontstaat hangt af van de pH. Bij lage pH ontstaat mangaan(II) ion, bij neutraal en basisch milieu ontstaat MnO2.

Ik vind trouwens dat filmpje op youtube niet een filmpje van een 'halve gare'. Het is in een goed gecontroleerde omgeving en op een verantwoorde manier gebracht. Op zich is er niks mis met dat soort demo's, ze kunnen zelfs helpen om interesse in het vakgebied te geven. Het is uitstekend gefilmd.

Zie het verschil met dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=lVPr9jc6Lng

Helaas heb je dit soort ongein veel en veel meer op youtube, dit vind ik gerotzooi, maar dat filmpje wat jij laat zien is toch van een andere orde.

Berichten: 73

Re: [scheikunde] Praticum redoxreacties

Ik vind trouwens dat filmpje op youtube niet een filmpje van een 'halve gare'. Het is in een goed gecontroleerde omgeving en op een verantwoorde manier gebracht. Op zich is er niks mis met dat soort demo's, ze kunnen zelfs helpen om interesse in het vakgebied te geven. Het is uitstekend gefilmd.
goed gecontroleerd ?? zie je waar dat allemaal naar toe spat ? Dat hadden ze imho niet verwacht. Maar het is idd goed gefimd.

Ik zie dit liever in een zuurkast (denk niet dat dit er een is.)

----

nog zo eentje

http://www.youtube.com/watch?v=tnkKznd_Rc0

gaat 999 keer goed, tot zijn fles omvalt ... ...

----

Dat van het zure / basische midden had ik gelezen, alleen te lui geweest om het helemaal uit te pluizen :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Praticum redoxreacties

Die laatste met die fles vind ik inderdaad wel wat onverantwoord, maar over die eerste film ben ik het niet met je eens. Het spat inderdaad wel wat rond, maar blijkbaar schrikt die persoon niet echt. Hij trekt niet ineens zijn hand snel terug of zoiets, hij laat het rustig uitrazen en vervolgens zet hij die beker weer terug.

Er zouden juist meer van dat soort filmpjes op youtube moeten staan. Het leeuwedeel van de chemie-filmpjes die ik zie op youtube zijn van die waardeloze onscherpe, schokkerige en k3wl-achtige filmpjes zoals ik in mijn vorige post liet zien, ik vond die andere juist een aangename uitzondering.

Reageer