Springen naar inhoud

Zink-tin legering afzetting

• Log in om te kunnen reageren

Mathfrac

Mathfrac

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2010 - 11:08

Ik ben voor school bezig met een project over de mogelijkheid tot het afzetten van grotere concentraties zink in een zink-tin legering.
Normale afzetting bevat 80% tin en 20% zink.
Weet iemand hoe het mogelijk kan zijn deze concentraties te veranderen tot ongeveer 20% tin en 80% zink?

Veranderd door Mathfrac, 22 februari 2010 - 11:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2010 - 16:37

Je zal wat meer details moeten geven. Je vraag is moeilijk te begrijpen.

Hoe "zet" je de legering "af"? met een vrachtwagen?

Mathfrac

Mathfrac

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2010 - 17:36

Als je geen kennis hebt van zaken reageer je beter niet..
ter verduidelijking: het afzetten van een laag Zn-Sn legering op een substraat.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 10:44

En toch snap ik het ook niet goed.... je kunt zink en tin toch wel mengen in andere verhoudingen? Dan krijg je ook een andere verhouding die wordt afgezet op het substraat. Ik neem aan dat je thermisch vertind/verzinkt?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2010 - 12:38

Ik ben voor school bezig met een project over de mogelijkheid tot het afzetten van grotere concentraties zink in een zink-tin legering.
Normale afzetting bevat 80% tin en 20% zink.
Weet iemand hoe het mogelijk kan zijn deze concentraties te veranderen tot ongeveer 20% tin en 80% zink?

Ik ben het met Jooken eens. Je vraag is niet duidelijk.

Wat is 'afzetten'?
Hoe wil je (dit lees ik er letterlijk uit) zink afzetten IN een zink/tin-legering?

Kortom: niet gelijk mensen afpoeieren, maar hand in eigen boezem en iets meer vertellen wat je aan het doen bent en wat je wilt weten. [-X

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 12:44

En toch snap ik het ook niet goed.... je kunt zink en tin toch wel mengen in andere verhoudingen? Dan krijg je ook een andere verhouding die wordt afgezet op het substraat.

Dat is niet gezegd hoor. Een legering heeft net zoals bvb vloeibare binairemengsels een fasediagram. Het zou kunnen dat een dergelijke concentratie niet mengbaar is...

Je kan dus proberen om het fasediagram eens op te zoeken.

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 13:11

als je zelf wat meer kennis van zaken had moest je hier zo'n vraag (die trouwens weldelijke onduidelijk is) niet komen stellen.

Dan had je ook andere mensen niet moeten afblaffen.

en dan had ik ook geen slechte indruk van je gekregen.

Kortom, mijn beeld van jou wordt enkel bepaald door je eigen gebrek aan kennis :lol:

Veranderd door perrush, 23 februari 2010 - 13:12

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 13:51

@ Mathfrac,

Ronnie heeft terecht gewezen op het bestaan van boeken met fasediagrammen
( T-x).
Voor binaire systemen als tin-zink moet je het boek over binary systems
van Hansen raadplegen. Daar staan alle binaire systemen in en je vindt het in een technisch-wetenschappelijke bibliotheek. Bij scheikunde, natuurkunde of bij werktuigbouwkunde, afdeling materialenkunde.

Tin en zink zullen waarschijnlijk maar beperkt mengbaar zijn tot een homogene fase. Je hebt grote kans dat een willekeurige metaalverhouding resulteert in een ontmengd systeem met twee homogene fasen naast elkaar.

Je kunt dus kiezen voor een 80%Zn - 20%Sn verhouding. Met grote kans op een ontmengd, heterogeen systeem. Met voor U ongewenste mechanische eigenschappen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 februari 2010 - 17:55

De mensen hier proberen je vrijwillig te helpen hoor, waarom dan zo'n toon zetten? Vraag me eigenlijk af waarom de rest eigenlijk nog moeite deed. :oops:

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 11:20

Vraag me eigenlijk af waarom de rest eigenlijk nog moeite deed. :oops:

Waarom? Omdat de opmerking van Jooken ook niet helemaal politiek correct was. Dus dan negeer ik beide opmerkingenl.
Voor een metallurg is de vraag niet helemaal abracadabra.

Mathfrac

Mathfrac

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 17:32

ok, meer uitleg dan.

Wanneer men een Zink-oplossing en een Tin-oplossing in een vat doet, en hier een anode en een kathode in zet wordt de Zn en Sn op het substraat (vastgemaakt aan de kathode) afgezet (ik weet echt geen ander woord voor afzetten, hoe kan dit nu onverstaanbaar zijn?) volgens een 20/80 verhouding.
Wat te doen om deze verhouding om te wisselen? (dus 80% zink en 20% tin)

De reden van mijn reactie was het onmiddelijk in het belachelijke trekken van mijn vraag, door iemand die er volgens mij te weinig van weet om er een zinnig antwoord op te kunnen geven.. (de kennis van de term 'afzetting' is wel verplicht :P )

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 17:51

ok, meer uitleg dan.

Wanneer men een Zink-oplossing en een Tin-oplossing in een vat doet, en hier een anode en een kathode in zet wordt de Zn en Sn op het substraat (vastgemaakt aan de kathode) afgezet (ik weet echt geen ander woord voor afzetten, hoe kan dit nu onverstaanbaar zijn?) volgens een 20/80 verhouding.
Wat te doen om deze verhouding om te wisselen? (dus 80% zink en 20% tin)

De reden van mijn reactie was het onmiddelijk in het belachelijke trekken van mijn vraag, door iemand die er volgens mij te weinig van weet om er een zinnig antwoord op te kunnen geven.. (de kennis van de term 'afzetting' is wel verplicht :P )

In dat geval lijkt mij dat de concentraties louter bepaald worden door de vrije Gibbsenergie en is aan deze verhouding weinig te doen... (maar mss ook totaal niet :) )

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 22:52

hier een anode en een kathode in zet

Welk is het materiaal van de anode?
Welk is de samenstelling van het elektrolyt?
Hoe oud is het elektrolytbad?
Welk is de ingestelde potentiaal?
Werk je met gecontoleerde kathodepotentiaal?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2010 - 23:22

Hoe kan jij nu weten hoeveel kennis jooken over elektrochemie heeft. Je bent hier pas op het forum.

In het belachelijke trekken? Je werd er op attent gemaakt dat de vraag niet zo heel duidelijk gesteld was. Dat vind ik nog altijd geen reden om zo onbeleefd van je af te bijten.

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 02:26

om nu maar meteen een bewijs van mijn onkunde te leveren :

Waarom wordt Zn en Sn in de verhouding 20/80 afgezet ??

Sn2+ is de sterkste oxidator, dus je verwacht dat die eerst wordt afgezet en niet samen met Zn. Zeker al niet als je de spanning kontroleert.

Aangezien tussen beide halfreacties een verschil 0.6 V in standaardpotentiaal zit zou je toch verwachten dat je beide metalen kunt scheiden door de spanning te kontroleren. Of ben ik nu te na´ef ?? (waarschijnlijk wel :P )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures