Soorten wetenschappelijk onderzoek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 209

Soorten wetenschappelijk onderzoek

Kan iemand de betekenis en verschillen uitleggen van de verschillende soorten van wetenschappelijk onderzoek?

Het betreft onderzoeken over voeding en gezondheid.

- correlatiestudies

- patient-controle onderzoek

- cohort onderzoek

*retrospectief

* prospectief

- interventiestudies

* gecontroleerd en 'vrij'

* blind en dubbelblind

Dubbelblind is me bekend. Daarbij weet nog de onderzoeker, noch diegene die aan het onderzoek deelneemt wat hij/zij 'krijgt'.

Bij patient-controle onderzoek wordt er gekeken naar de relatie eetpatroon en lichamelijke waarde (cholesterol etc) tussen personen die een aandoening wel en en wie die aandoening niet hebben.

Alvast bedankt!!

Berichten: 5

Re: Soorten wetenschappelijk onderzoek

Correlatie studie: kijken of er een verband tussen twee dingen bestaat, bijvoorbeeld tussen gewicht en de kans op diabetes

Bij retro en prospectief kan ik zo even geen dingen bedenken, maar letterlijk betekent retrospectief terugkijkend en prospectief vooruitkijkend. Misschien dat dit je al helpt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Soorten wetenschappelijk onderzoek

Retrospectief is kijken naar bv. mensen met een cognitief letsel en teruggaan in de tijd naar geboorteletsels. nadeel: geen oorzaak gevolg kan men hieruit besluiten

Prospectief: hypothese en deze nagaan.

Voor de rest weiger ik deze post beantwoorden, google eerst even. Er zijn daar meerdere antwoorden te vinden.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer