[scheikunde] Practicum Fotolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 50

[scheikunde] Practicum Fotolyse

Hallo,

Ik heb overlaatst een practicum over fotolyse moeten doen...

Nu moet ik een verslag maken en ik heb van 1 vraag totaal geen idee...ik geef jullie het stappenplan en daarna de vraag

Stappenplan:

- Neem een reageerbuisrekje;

- Neem twee reageerbuizen en zet ze in het rekje;

- Neem een hoeveelheid aluminiumfolie en wikkel om 1 van de 2 reageerbuizen zodat deze reagaarbuis volledig is afgedekt van het licht;

- Neem een erlenmeyer van 100ml;

- Giet 10ml van de natriumchlorideoplossing in de erlenmeyer, voeg er nadien ongeveer 10Ml Zilvernitraatoplossing bij;

- Verdeel het mengsel over de 2 reageerbuizen.

- OPGELET nadat de afgedekte reageerbuis is gevuld is met de oplossing moet deze vanboven afgedekt worden met een stop...

- Laat de reageerbuizen gedurende 15 minuten in het licht staan;

- Bekijk het verschil tusse beide reageerbuizen...

Dit was het stappenplan...

De vraag

Alse we de .............. oplossing mengen met de ................ oplossing onstaat er een ............... neerslag van .............. Dit neerslag zal onder invloed van ............... ontleden in ...................... en ......................

Vervoledig onderstaand RS en Geef de EV

( RS= Reactieschema en EV is elementvergelijking)...

RS: Zilverchloride -------> Zilvermetaal + .................................

EV: ..................... ---------> ................+.................................

Gelieve me zo snel mogelijk te helpen AUB

Met Vriendelijke groeten

Arno Thas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Wat verwacht je van ons? Welke vraag snap je niet? Waar loop je vast?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Wat verwacht je van ons? Welke vraag snap je niet? Waar loop je vast?
Ik snap de opdracht niet overal waar....... staat loop ik vast

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Welke stoffen heb je in de erlenmeyer?

Wat zou er gebeuren als je die samenvoegt?

En ook heel belangrijk: wat heb je gezien bij de proef? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Beryllium schreef: Welke stoffen heb je in de erlenmeyer?

Wat zou er gebeuren als je die samenvoegt?

En ook heel belangrijk: wat heb je gezien bij de proef? ;)
In de erlenmeyer zit 10ML Natriumchlorideoplossing en 10ML Zilvernitraatoplossing...Dat verdeel je over Twee reageerbuizen en 1 reageerbuis dek je voledig af met zilverpapier(Aluminiumfolie...);)

Na 15 minuten heb ik gezien dat ik denk de oplossing in reageerbuis bedekt met aluminiumfolie...Grijskleurig wordt en die zonder aluminiumfolie wit blijft

PS: Als je natriumchlorideoplossing met de zilvernitraatoplossing mengt krijg je een witachtige vloeistof

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Dat witte, wat zou dat zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Dat witte, wat zou dat zijn?
Dat is het probleem ook dat ik dat niet weet...

Het REACTIESCHEMA luidt: Zilverchloride ----> Zilvermetaal + ......................

En de Element vergelijking met ik niet...

Berichten: 73

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

schrijf alle ionen eens op die in oplossing zijn. Maak dan desnoods alle combinaties en kijk wat de witte kleur kan veroorzaken.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

schrijf alle ionen eens op die in oplossing zijn. Maak dan desnoods alle combinaties en kijk wat de witte kleur kan veroorzaken.
Ik denk dat de witte vloeistof de reactie van zivlermetaal met natriummetaal is kan dat dan zilverchloride worden??

Berichten: 73

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

perrush schreef: schrijf alle ionen eens op die in oplossing zijn.  Maak dan desnoods alle combinaties en kijk wat de witte kleur kan veroorzaken.
Ik denk dat de witte vloeistof de reactie van zivlermetaal met natriummetaal is kan dat dan zilverchloride worden??
8-[

nogmaals, alles opschrijven in ionen en kijken wat er KAN gebeuren. Niet gokken. We gaan het echt voor jou niet oplossen, je zult er zelf moeten achter komen :D

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

arnothas schreef:
perrush schreef: schrijf alle ionen eens op die in oplossing zijn. Maak dan desnoods alle combinaties en kijk wat de witte kleur kan veroorzaken.
Ik denk dat de witte vloeistof de reactie van zivlermetaal met natriummetaal is kan dat dan zilverchloride worden??
8-[

nogmaals, alles opschrijven in ionen en kijken wat er KAN gebeuren. Niet gokken. We gaan het echt voor jou niet oplossen, je zult er zelf moeten achter komen :D
Klein probleem,...Als je in het Derde middelbaar biotechnische wetenschappen zit HEB JE NOG NIETS van ionen geleerd in belgië...

Wat zijn dan Ionen

BTW

De vraag heb ik juist een deel gevonden hier zet ik ze nog eens opnieuw...

Als we de ZILVERNITRAAT Oplossing mengen met de NATRIUMCHLORIDE oplossing ontstaat er een WITTE neerslag van ............................... Dit neerslag zal onder invloed van FOTOLYSE

Ontleden in .......................... en .................................

RS: Zilverchloride ------> Zilvermetaal + ..................................

EV: (Fe,...) ------> (Fe) + (.......)

Waar de puntjes staan moet ik het nog vinden

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

schrijf alle ionen eens op die in oplossing zijn. Maak dan desnoods alle combinaties en kijk wat de witte kleur kan veroorzaken.
Kan het dan zijn dat de neerslag onder invloed van fotolyse ontleedt in zilvermetaal en natriummetaal??

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

arnothas schreef: Als je in het Derde middelbaar biotechnische wetenschappen zit HEB JE NOG NIETS van ionen geleerd in belgië...
Zet arnothas idd iets verder op weg. Toen ik in het 3e jaar technische van het secundaire onderwijs zat wist ik ook geen bal van chemie. Kan me voorstellen dat een dergelijke taak dan moeilijk is, ik kan ze zelf niet en zit in 3e jaar hoger onderwijs :P

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

Ronnie schreef:
arnothas schreef: Als je in het Derde middelbaar biotechnische wetenschappen zit HEB JE NOG NIETS van ionen geleerd in belgië...
Zet arnothas idd iets verder op weg. Toen ik in het 3e jaar technische van het secundaire onderwijs zat wist ik ook geen bal van chemie. Kan me voorstellen dat een dergelijke taak dan moeilijk is, ik kan ze zelf niet en zit in 3e jaar hoger onderwijs :P
HAHA maar weet ji toevallig wat op de puntjes moet komen?

Als we de ZILVERNITRAAToplossing mengen met de NATRIUMCHLORIDEOPLOSSING ontstaat er een WITTE neerslag van ................... Dit neerslag zal onder invloed van FOTOLYSE ontleden in ............................. en ...............................

REACTIESCHEMA: Zilverchloride -------> Zilvermetaal + .......................

Elementenvergelijking: (Ag,Cl) ------->(Ag) + (................)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Practicum Fotolyse

arnothas schreef:
Ronnie schreef:
arnothas schreef: Als je in het Derde middelbaar biotechnische wetenschappen zit HEB JE NOG NIETS van ionen geleerd in belgië...
Zet arnothas idd iets verder op weg. Toen ik in het 3e jaar technische van het secundaire onderwijs zat wist ik ook geen bal van chemie. Kan me voorstellen dat een dergelijke taak dan moeilijk is, ik kan ze zelf niet en zit in 3e jaar hoger onderwijs :P
HAHA maar weet ji toevallig wat op de puntjes moet komen?

Als we de ZILVERNITRAAToplossing mengen met de NATRIUMCHLORIDEOPLOSSING ontstaat er een WITTE neerslag van ................... Dit neerslag zal onder invloed van FOTOLYSE ontleden in ............................. en ...............................

REACTIESCHEMA: Zilverchloride -------> Zilvermetaal + .......................

Elementenvergelijking: (Ag,Cl) ------->(Ag) + (................)
Nu ik de vraag tegoei lees is ze idd niet zo moeilijk :) . Als je weet welke product er neerslaat (logisch redeneren leert ons dat dit een zilververbinding zal zijn, achter de rest kom je wel achter?).

Google dan fotolyse zilver... (nog een stukje invullen) en de eerste link verwijst je door naar het chemieforum. Dan zou het een fluitje van een cent moeten zijn.

Reageer