Info nodig over GBL voor tv-reeks

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Info nodig over GBL voor tv-reeks

Besten,

ik weet dat dit geen 'vuurwerkforum' is, en het is geenszins mijn bedoeling om vuurwerk te maken. Maar mijn vraag heeft er wel mee te maken. Ik ben een absolute leek op gebied van chemie dus lijkt dit forum me de ideale plaats voor mijn vraag.

Ik ben scenarist voor een politiereeks op tv en ik werk aan een aflevering waarbij criminelen de drug GHB maken met Gamma-butyrolacton (GBL), natriumhydroxide en gedemineraliseerd water. Ik wil de plot zo opbouwen dat bij een afrekening tussen de criminelen het gedemineraliseerd water door één van hen stiekem wordt vervangen door een andere substantie, die wel lijkt op water, maar ervoor zorgt dat de boel ontploft wanneer de andere crimineel de ingrediënten zal opwarmen.

Is dit mogelijk? En welke stof kan dit effect geven in combinatie met GBL en/of natriumhydroxide?

Enkel serieuze reacties graag, en liefst via PM.

Met vriendelijke groeten,

Tambiman

Berichten: 7

Re: Info nodig over GBL voor tv-reeks

Bij uitbreiding mag het ook gaan om een vloeistof (kleurloos) die ontploft wanneer deze opgewarmd wordt zonder meer. Dus het hoeft geen chemische reactie te veroorzaken met de andere ingrediënten.

Berichten: 119

Re: Info nodig over GBL voor tv-reeks

Nu, ik ben ook maar een amateur.

Maar misschien is Acetonperoxide wel iets voor je? Het is een erg instabiele stof, maar is wel realistisch, want het is een stof die makkelijk te maken is.

Maar ik weet wel niet hoe je het in de vorm van een vloeistof kan krijgen, misschien is het oplosbaar in water, maar ik weet niet of dat invloed heeft op de instabiliteit.

Dus je wacht best nog even op de mening van iemand met meer kennis van zaken, maar het is maar een suggestie natuurlijk.

Als ik even nieuwsgierig mag zijn, over welke politiereeks praten we hier? =)

@Woelen: Bedankt voor de info, weer iets dat ik bij weet.

Berichten: 3.145

Re: Info nodig over GBL voor tv-reeks

Er zijn wel meerdere vloeistoffen die hiervoor in aanmerking komen, maar dan praat je niet over iets dat de gemiddelde 'crimineel' in huis heeft.

Een voorbeeld: ethylperchloraat zal zeker BOEM doen bij verhitting, ook zonder natiumhydroxide of GBL, maar dat is iets wat normaliter alleen in een goed uitgerust laboratorium te vinden is. Zo zijn er nog wel een aantal extreme vloeistoffen te bedenken, maar allemaal zijn dat stoffen die je echt niet buiten het lab aantreft.

Ik zou het dan eerder gooien op vergiftiging, dat er bijv. een grote giftige gaswolk vrij komt die de persoon overmant en die daarbij omkomt. Zeker als je in hoeveelheden van liters werkt, dan is dat zeker mogelijk met chemicalien die je als particulier zonder al te veel moeite kunt kopen. Een voorbeeld is 60% salpeterzuur, wat niet zo moeilijk te krijgen is. Als je dat mengt met GBL of wat voor organisch oplosmiddel dan ook en dan gaat verwarmen, dan krijg je een enorme bruine gaswolk van NO2-gas. Als iemand dan niet onmiddelijk maakt dat ie wegkomt kan dat zeker dodelijk zijn. In het script kun je dan bijv. de persoon laten struikelen door schrik/paniek en op die manier een fataal ongeluk laten gebeuren.

Als je GBL met salpeterzuur mengt, dan zal dat denk ik niet direct tot een heftige reactie leiden, maar als je gaat verhitten dan gaat het zeker zeer heftig reageren. Om een beetje een beeld te geven wat er gebeurt, hier het volgende filmpje. In dit filmpje wordt 60% salpeterzuur gedruppeld bij poets-alcohol (isopropyl alcohol). Hier gaat het om 2 ml alchol en 1 ml salpeterzuur of zo, stel je eens voor dat dit op liter schaal gebeurt en jij met je neus er boven hangt :lol: .

http://www.homescience.net/chem/exps/raw_m...way/runaway.avi

60% salpeterzuur ziet er net zo uit als water, het is kleurloos en mengt ook gewoon met water. Bovendien is het reukloos tenzij je echt met je neus in de fles zit. De stof is bijtend op de huid en ook op bijv. een bureaublad als je het iets langer laat zitten, maar het is niet zo dat het onmiddelijke dikke gaten brandt of intense pijn op de huid geeft, dat valt wel mee, dus knoeien zal niet direct tot alarm leiden bij de crimineel. Genoeg tijd om hem rustig die hele fles bij de mix te laten schenken. Het is wel iets zwaarder dan water (ca. 1.35 gram per ml), maar als je een glazen fles hebt met bijv. 700 ml salpeterzuur, ach dan valt dat verschil niet echt op.

Dat idee van acetonperoxide vind ik iets minder geschikt. Dit is een vaste stof, die slecht oplosbaar is in water, maar wel goed in aceton. Maar zo'n oplossing is sterk geurend en is niet explosief, alleen de vaste stof is explosief.

Reageer