Info nodig over GBL voor tv-reeks

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Info nodig over GBL voor tv-reeks

Besten,

ik weet dat dit geen 'vuurwerkforum' is, en het is geenszins mijn bedoeling om vuurwerk te maken. Maar mijn vraag heeft er wel mee te maken. Ik ben een absolute leek op gebied van chemie dus lijkt dit forum me de ideale plaats voor mijn vraag.

Ik ben scenarist voor een politiereeks op tv en ik werk aan een aflevering waarbij criminelen de drug GHB maken met Gamma-butyrolacton (GBL), natriumhydroxide en gedemineraliseerd water. Ik wil de plot zo opbouwen dat bij een afrekening tussen de criminelen het gedemineraliseerd water door één van hen stiekem wordt vervangen door een andere substantie, die wel lijkt op water, maar ervoor zorgt dat de boel ontploft wanneer de andere crimineel de ingrediënten zal opwarmen.

Is dit mogelijk? En welke stof kan dit effect geven in combinatie met GBL en/of natriumhydroxide?

Enkel serieuze reacties graag, en liefst via PM.

Met vriendelijke groeten,

Tambiman

Berichten: 7

Re: Info nodig over GBL voor tv-reeks

Bij uitbreiding mag het ook gaan om een vloeistof (kleurloos) die ontploft wanneer deze opgewarmd wordt zonder meer. Dus het hoeft geen chemische reactie te veroorzaken met de andere ingrediënten.

Berichten: 119

Re: Info nodig over GBL voor tv-reeks

Nu, ik ben ook maar een amateur.

Maar misschien is Acetonperoxide wel iets voor je? Het is een erg instabiele stof, maar is wel realistisch, want het is een stof die makkelijk te maken is.

Maar ik weet wel niet hoe je het in de vorm van een vloeistof kan krijgen, misschien is het oplosbaar in water, maar ik weet niet of dat invloed heeft op de instabiliteit.

Dus je wacht best nog even op de mening van iemand met meer kennis van zaken, maar het is maar een suggestie natuurlijk.