[scheikunde] thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 98

[scheikunde] thermodynamica

Hallo,

Ik heb een vraagje over een oefening van thermodynamica. We zijn in school bezig met thermodynamica en kregen volgende oefening opgegeven.

Ik heb deze opgelost, maar onze leerkracht vond het niet goed. Hij moest namelijk weten waarom ik 0,21 en 0,79 zomaar mocht gebruiken ik dacht dat het wel logische was, maar hij vroeg dus waarom gebruik je het volume percentage en waarom niet het massa percentage voor het aantal g/mol te berekenen. Kun je dit aantonen waarom dat je het volume percentage moet gebruiken of gaat het ook bij het massa percentage.

Dank u

oefening:

Voor technische berekeningen wordt lucht opgevat als een mengsel van stikstofgas en zuurstofgas, met volgende volume samenstelling: 21% zuurstofgas en 79% stikstofgas. Bereken Rs van dit mengsel, de massa van 10 liter lucht bij 50 graden celcius en 10 bar. En de massa samenstelling.

Oplossing:

Rs=R/M

Rs= gas constante voor een specifiek gas

R= de universele gasconstante

M= de molairemassa van het gas

Rs berekenen:

O2= 16g/mol.2 = 32g/mol

0,21.32g/mol= 6,72g/mol

N2= 14g/mol.2 = 28g/mol

0,79.28g/mol= 22,12g/mol

M= 6,72g/mol+22,12g/mol

= 28,84g/mol

Rs=8,314J/mol.K / 28,84g/mol

= 288J/kg.K

Massa lucht:

m=p.V/Rs.T= 1.10^6 pa. 0,010m³/288J/kg.K . 323K

= 0,107kg

Massa samenstelling:

O2=6,72g/mol / 28,84g/mol

= 23.3%

N2= 22,12g/mol / 28,84g/mol

=76.7%

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermodynamica

Je leraar heeft natuurlijk gelijk: je moet bij vergelijkingen altijd de eenheden meenemen.

Wat is die 0,21 nu die je in de formule gebruikt? Volgens mij is dat normaal gesproken "liter zuurstof per liter lucht". Wat je schrijft is dan:

0,21 liter zuurstof per liter lucht, X 32,0 gram zuurstof per mol zuurstof = 6,72 gram zuurstof per mol lucht.

Klopt dat met de eenheden? Wat zou je anders kunnen doen?

Berichten: 98

Re: [scheikunde] thermodynamica

Da dacht ik ook al, maar hij sprak erover hoe je deze oefening moet oplossen met massapercentage en zonder volummepercentage.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermodynamica

Dit antwoord verwart me. "Wa dacht je ook al?"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] thermodynamica

Ik denk dat hier sprake is van klemtoonverwarring. 8-)

rwwh vraagt
Wat zou je anders kunnen doen?
met de bedoeling om jou aan het denken te zetten waar de fout in je denken zit. Niet als teken dat hij ook geen andere manier weet en dat jouw manier goed is.

Berichten: 98

Re: [scheikunde] thermodynamica

oke bedankt ;)

hij wou ons gewoon aan het werk zetten :D

Reageer