Springen naar inhoud

Diesel motor efficientie

• Log in om te kunnen reageren

JurrienSchaaf

JurrienSchaaf

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 11:56

Hallo,

Ik heb dit diagram gevonden over het rendement van een dieselmotor.
Klopt dit en kan iemand uitleggen wat alles precies is, ik snap bijvoorbeeld niet wat bedoelt wordt met 'standby'.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door JurrienSchaaf, 25 februari 2010 - 11:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 februari 2010 - 12:03

Kan best kloppen.
'Standby' zou ik zien als het stationair draaien van de motor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JurrienSchaaf

JurrienSchaaf

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 14:08

Sorry, ik snap er nog steeds niks van...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 februari 2010 - 14:17

Zoals ik het zie: in het bovenste geval (Urban Driving, stadsverkeer) wordt slechts 4% van de energie die in de diesel zit daadwerkelijk omgezet in bewegingsenergie ('rolling'). 62% gaat als warmte verloren in de motor, 17% door stilstaan met draaiende motor ('standby'), 2% door accesoires (accubelasting, accu moet opladen door dynamo), enzovoorts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 15:46

dat stationair had ik ook hetzelfde gelezen. dus wanneer je voor verkeerslicht staat en je de motor aan laat maar geen meter vooruit komt. tussen het schakelen in als je de koppeling indrukt. (is in feite ook stationair.)
op de snelweg is het percentage lager dit aangezien er constanter gereden wordt, en er minder verkeerslichten staan en er minder geschakeld hoeft te worden)

de rolling daarentegen had ik als rolweerstand begrepen. dus van de energie die er overblijft gaat er (in geval van stadsverkeer) 4% naar rolweerstand, 3% naar luchtweerstand en 6% naar remverlies (remweerstand) dus ik dacht meer aan een conbinatie van dit alles.

het plaatje lijkt me redelijk te kloppen het rendement is meestal rond de 30-35% van een dieselmotoren dat is in beide plaatjes het geval.

edit: typo

Veranderd door kippenborst, 25 februari 2010 - 15:48

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 februari 2010 - 16:04

@kippenborst: hoe verklaar je dan dat alle percentages tot 100 komen? Dan zou je 100% verlies hebben.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 16:50

dat hoop ik wel anders slaat de auto ergens energie op en wordt het ťťn grote bom. :P :P ik dacht aan de eerste wet van de thermodynamica, wet van behoud van energie.

in het plaatje zoals ik het zie gaat 19% van de ingevoerde energie door naar de aandijving.
6% hiervan gaat naar verlies hierin, dus denk aan overbrengingen (warmte (wrijving) en geluid. )
13% is dus echt voor directe voorstuwing.
en bij een auto kan ik me maar 3 dingen voorstellen hoe je de auto kunt stoppen. dit is luchtweerstand, rolweerstand en actief remmen (dus je snelheid om zetten in warmte op de remschijven).

Veranderd door kippenborst, 25 februari 2010 - 16:51

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures