oplosbaarheid van pentanolen in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 167

oplosbaarheid van pentanolen in water

Dag iedereen,

Ik heb hier een handboek van chemie en daarin staat dat

1-pentanol slecht oplost in water

2-pentanol nog goed oplost in water

3-pentanol slecht oplost in water

Kan iemand mij uitleggen waarom 2-pentanol wel nog oploste en 3-pentanol dan niet meer?

Bedankt
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: oplosbaarheid van pentanolen in water

Hier vind je de oplosbaarheden van de drie isomeren in water (derde tabel).

De tabel geeft (afgerond op hele grammen):

1-pentanol 23 g/L

2-pentanol 46 g/L

3-pentanol 54 g/L

Je moet altijd oppassen met termen als ´slecht´ en ´matig´. Vaak is er een vergelijking met een andere stof in betrokken, of hangt het van de persoonlijke smaak van de schrijver af.

Vergelijk de lengte van de apolaire staarten in de verbindingen en hun oplosbaarheid eens met elkaar.

Berichten: 167

Re: oplosbaarheid van pentanolen in water

Kan je dan eigenlijk nog stellen dat pentanol nog polair is? Of overweegt de langere apolaire keten?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 774

Re: oplosbaarheid van pentanolen in water

Pentanol is eerder apolair stelt men...

Berichten: 195

Re: oplosbaarheid van pentanolen in water

Polair/apolair is altijd relatief. T.o.v. water is pentanol apolair, maar t.o.v. hexaan weer polair.

Berichten: 6

Re: oplosbaarheid van pentanolen in water

Na het lezen van deze replies heb i kdan nog wel de vraag;

Waarom is 3-pentanol dan het beste? De OH groep zit dan in het midden. Is dit een gunstiger di-pool moment om in het water op te lossen? Of is zijn ruimtelijke structuur dan idealer? (wat natuurlijk weer veel samenhangt met zijn dipool moment)

ik ben benieuwd ;)

Reageer