Detectielimiet en titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Detectielimiet en titratie

Ik heb 2 vragen en ik hoop dat iemand mij kan helpen! Ik ben immers al de hele dag op zoek naar een antwoord, maar ik heb het nog steeds niet gevonden!

1) We hebben in de les verschillende verdunningen gemaakt van een bepaalde stof en bij elke verdunning de absorptie gemeten. Dan was er gevraagd om aan de hand van de calibratie- of ijklijn de LOD (detectielimiet) te bepalen. Mijn ijklijn heeft vergelijking y=0,088x - 0,0063. Hoe los ik dit op?

2) Mijn tweede vraag gaat over titratiereacties. Ik moet het gehalte carbonaat en hydroxide van een waterstaal bepalen.

We hebben eerst een titratie met een mengindicator MO-IK (methyloranje-indigokarmijn) uitgevoerd. Gegeven is dat hierbij zowel OH-, CO3(2-) als HCO3 (-) verzadigd worden. Vervolgens doen we dezelfde titratie, maar dan met TB-CR (thymolblauw-cresolrood) als indicator. Deze verzadigd OH- en zet CO3(2-) om in HCO3(-). De titraties gebeuren met HCl.

De titratiereacties zijn dus volgens mij:

OH- + HCl --> H2O + Cl-

CO3 (2-) + HCl --> HCO3- + Cl-

HCO3- + HCl --> H2CO3 + Cl-

Maar moet ik voor de bepaling van CO3(2-) rekening houden met de titraties met beide indicatoren?

Kan er aub iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Berichten: 12

Re: Detectielimiet en titratie

Ik denk dat ik de eerste vraag ondertussen wel ongeveer weet.

Ik heb eerst het gemiddelde en de standaarddeviatie van mijn waarden bij de verschillende concentraties bepaald.

Dan weet je y-waarde van LOD= gemiddelde + 3*standaarddeviatie

En deze waarde vul je dan in in de vergelijking van de rechte om zo de bijbehorende concentratie te bepalen.

Maar ik heb bij het maken van de curve de hoogste concentratie moeten laten vallen omdat de R2-waarde anders niet dicht genoeg bij 1 lag. Moet ik hier dan ook rekening mee houden bij de berekening van mijn gemiddelde en standaarddeviatie?

Zou er aub ook iemand willen antwoorden op mijn tweede vraag, want we moeten morgen ons verslag afgeven en ik word een beetje wanhopig!

Alvast bedankt!

Berichten: 1

Re: Detectielimiet en titratie

Beste,

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Ik weet echter het antwoord nog niet op uw vraag, maar zal direct bericht sturen wanneer wel.

Hopelijk nog tot straks,

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Detectielimiet en titratie

Heel wiskundig gezien:

Noem de hoeveelheid zuur, nodig om OH- om te zetten naar H2O: X.

Noem de hoeveelheid zuur, nodig om CO32- om te zetten naar HCO3-: Y.

Noem de hoeveelheid zuur, nodig om HCO3- om te zetten naar H2CO3: Z. Deze Z is gelijk aan de hoeveelheid zuur nodig om de oorspronkelijk aanwezige HCO3- om te zetten naar H2CO3 (deze noem ik even A), vermeerderd met Y. (Snap je dit laatste?)

Met de titratie met indicator MO-IK bepaal je: X + Y + Z, oftewel X + 2Y + A.

Met de titratie met indicator TB-CR bepaal je: X + Y.

Hieruit is Z te destilleren. Dit levert een nieuwe vergelijking op, nl. 2Y + A = de waarde van Z.

Ik denk dat er zo moet zijn uit te komen. Je hebt dan drie vergelijkingen met drie onbekenden.

Berichten: 12

Re: Detectielimiet en titratie

Bedankt voor je antwoord!

Ik snap het ongeveer, enkel dat van die Z is nog niet helemaal duidelijk.

Waarom is Z precies gelijk aan Y+A?

En wanneer ze dan naar een precieze concentratie vragen van het hydroxide en carbonaat, dan is X gelijk aan het hydroxide, maar moet ik voor het carbonaat dan Y en Z optellen?

Moet ik bij de berekening van het gemiddelde en standaarddeviatie (proef 1) de hoogste concentratie laten vallen omdat deze niet in de curve is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Detectielimiet en titratie

CO32- wordt door Y zuur omgezet naar HCO3-.

Bij de titratie met MO-IK wordt alle HCO3- door Z zuur omgezet naar H2CO3. Daar zit dan niet alleen het al naar HCO3- omgezette CO32- bij (ook nodig Y zuur), maar ook het HCO3- dat vóór de titratie al aanwezig was. De hoeveelheid zuur voor dit laatste heb ik A genoemd. Dan is Z = Y + A.

Het zou kunnen zijn dat er geen HCO3- vóór de titratie aanwezig is. Dan is A dus nul en is Z=Y. Dat hangt van de pH van je oplossing vóór de titratie af.

Berichten: 12

Re: Detectielimiet en titratie

De pH van de oplossing voor titratie is niet gekend.

Heb ik dan niet volgende vergelijkingen?

X+Y= volume titratie TB-CR

X+Y+Z= volume titratie MO-IK

2Y+A=Z

Zijn dit niet 3 vergelijkingen met 4 onbekenden waardoor ik het stelsel niet kan oplossen?

Berichten: 12

Re: Detectielimiet en titratie

Heb jij het ondertussen al gevonden Pieter-Jan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Detectielimiet en titratie

Zijn dit niet 3 vergelijkingen met 4 onbekenden waardoor ik het stelsel niet kan oplossen?
Nee, want Z kun je berekenen uit het verschil van de twee titraties. Z is dan geen onbekende meer.

Je hebt wiskundig gezien wel degelijk drie onbekende en drie vergelijkingen.

Reageer