Springen naar inhoud

[scheikunde] IJzerbepaling in ijzer- + vit.C-tabletten

• Log in om te kunnen reageren

milou.bml

milou.bml

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2010 - 11:51

Hallo,

Aanstaande woensdag hebben we op school een assesment experimenteren, waarbij we het ijzergehalte in vitamine tabletten moeten bepalen.

Ik ben al 4-5 dagen bezig met de voorbereiding van de proef. Heb ook klasgenoten gevraagd maar die lopen tegen dezelfde problemen aan. Onze leraar mag/kan nergens antwoord op geven, omdat het een 'toets' is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar nu mijn vragen:

We moeten een stockoplossing van ammonium ijzer (II) sulfaat (Mohr's zout) maken, die 12 mg Fe (II)/l bevat en een eindconcentratie van 0.02 M aan HCl heeft.

1) Is de concentratie ijzer per liter hetzelfde als de concentratie van Mohr's zout per liter? Ik dacht van niet, dus ik heb hetvolgende gedaan:

IJzer (II) sulfaat heeft een molmassa van 392,14 gram/mol. IJzer(II) heeft een molmassa van 55,58 gram/mol. Dat betekent dat het Mohr"s zout voor (55,58 / 392,14 * 100%) 14,17% uit Fe(II) bestaat. Dus 12 mg Fe(II) betekent 84,66 mg van het Mohr"s zout. Of klopt dit niet?

We moeten minimaal 100 mg afwegen, omdat het anders te onnauwkeurig wordt. We mogen geen maatkolven gebruiken groter dan 100 ml en niet meer maken dan we nodig hebben.

Maar dat zou dus betekenen dat we van de stockoplossing meer dan 1 liter moeten maken, terwijl we maar ongeveer 50 ml nodig hebben..

Hier loop ik vast.

2) We moeten al een oplossing van 1 M HCl maken, maar de HCl die we krijgen is een 36% HCl.

Ik had iets van dit uitgerekend:

1.18 kg/L is de dichtheid van HCl
1.18 x 0.36 = 0.4248 kg/L = 424.8 g/L
424.8/36.46 = 11.65 mol/L

C1 x V1 = C2 x V2

11.65 x V1 = 1 x 100

V1 = 100 x 1
------- = 8,58 ml
11.65

8.58 x 1.18 = 10.13 g en dan aanvullen tot 100 ml

Klopt dit?

3) Om een eindconcentratie te krijgen van 0.02 M HCl, kunnen we dan ook iets van de 1 M HCl die we al hebben, bij de oplossing doen?
Maar hoe bereken ik hoeveel, aangezien ik niet weet of ik wel 1 liter mag maken van de stockoplossing?

Dit zijn de hoofdproblemen waar ik vastloop. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt!
mvg, Joren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2010 - 13:13

1. Bijv. : Oplossen in 100 ml en dan 3 x een 1:10 verdunning maken.
2. OK
3. Je oplossingen niet maken of verdunnen met water maar direct in 0,02 M HCL.

Valt mee toch ;)

Veranderd door Gerard, 28 februari 2010 - 13:14

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 13:20

1) Ligt eraan welke eenheid. 1 mol/l Mohr's zout oplossing bevat wel degelijk 1 mol/l Fe2+

milou.bml

milou.bml

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2010 - 16:14

Bedankt!

@fuzzwood

We moeten een concentratie maken van 12 mg Fe(II)/L vanuit het Mohr's zout.
Stel ik weeg 12 mg af van de ammonium ijzer(II)sulfaat en los dat op in 1 L, dan is de concentratie van het zout 12 mg/L, maar is dat dan ook de concentratie van ijzer (II)?

Omdat we niet met molariteit werken, dacht ik van niet. Maar heb ik het dan goed gedaan?

@ gerard

Oja dat kan ook, daar was ik niet op gekomen!
Dus ik weeg bijv. het dubbele af: 169.32 mg Mohr's zout en dit los ik op in 100 ml HCl
dan heb ik dus een concentratie van 169.32 mg/100 ml
uit die oplossing haal ik 5 ml en dit vul ik aan tot 100 ml.
en als het goed is heb ik dan 12 mg Fe(II)/L?

En deze 169.32 gram, moet ik die dan oplossen in 0.02 M HCl of demiwater? En moet ik de 5 ml dan ook aanvullen met 0.02 HCl?
mvg, Joren

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2010 - 16:27

Ik zou zelfs minimaal 10 x afwegen dus 846.6 mg om de weegfout te verkleinen maar 2 x kan ook. (Mohr's zout is geen duur product)
Je gebruikt voor het oplossen en aanvullen overal 0.02 M HCL dan kun je geen problemen krijgen met de concentratie van de HCL.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2010 - 19:58

Bedankt!

@fuzzwood

We moeten een concentratie maken van 12 mg Fe(II)/L vanuit het Mohr's zout.
Stel ik weeg 12 mg af van de ammonium ijzer(II)sulfaat en los dat op in 1 L, dan is de concentratie van het zout 12 mg/L, maar is dat dan ook de concentratie van ijzer (II)?

Omdat we niet met molariteit werken, dacht ik van niet. Maar heb ik het dan goed gedaan?

Mijn punt was hoe je deze vraag stelde: " Is de concentratie ijzer per liter hetzelfde als de concentratie van Mohr's zout per liter? "

Dat ligt er dus geheel aan welke eenheid je erachter zet. Jouw 1e berekening klopt gewoon. Deze vraag mag je dus eigenlijk niet zomaar stellen zonder dat je vermeldt op welke eenheid jouw vraag betrekking had.

Veranderd door Fuzzwood, 28 februari 2010 - 19:58

milou.bml

milou.bml

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2010 - 07:39

Ja klopt, de vraag was niet helemaal goed gesteld.

Na wat gepuzzel met het monster ben ik er toch helemaal uitgekomen.. Nu hopen dat het assessment goed gaat!

Nogmaals bedankt iedereen.
mvg, Joren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures