[scheikunde] Peroxiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Peroxiden

hey,

ik moet een labo over de toepassingen en eigenschappen van peroxiden voorbereiden. Het ging allemaal vrij goed tot ik een vraag moest beantwoorden over welke reactie peroxiden heel gemakkelijk uitvoeren.

Na een beetje spitwerk ben ik er op uitgekomen dat het eigenlijk vrij instabiele stoffen zijn, waardoor ze dan zuurstof en een bijkomende stof, eindigend met een O (oxiden, en water). Dit is dus, 2H2O2 geeft 2H2O en O2.

Klopt dit?

En we moeten dan ook experimenteel kunnen aantonen wat we dan bekomen uit zo een reactie die peroxiden gemakkelijk uitvoeren. Ik had al gedacht aan H2O2 te verwarmen of zoiets, en dan de zuurstof opvangen met een omgedraaide proefbuis. Daarna pakken we een lucifer en strijken die aan, en houden die dan onder de proefbuis. Als hier zuurstof in zit, dan horen we een soort "ploep".

Klopt dit?

En zijn er eventueel nog andere manieren om gemakkelijker de zuurstof te verkrijgen van een peroxide? (want volgens mij gaat dit nog wel een tijdje duren om al die zuurstof op te vangen...)

Kan iemand mij helpen met mijn vragen?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Peroxiden

Nee je verward waterstofgas met zuurstofgas.

Waterstofgas kan je aantonen met die ploep.

Zuurstof kan je aantonen door een smeulende lucifer in de proefbuis te steken en deze zou spontaan terug een vlam meoten krijgen.

Je kan de reactie versnellen door wat MnO2 (bruinsteen) toe te voegen. Dit werkt als katalysator. Je kan eventueel ook gewoon een stukje vlees toevoegen. Dierlijke cellen bevatten Catalase het snelst werkende enzym dat er bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Peroxiden

Doet een fijn verdeeld metaal niet hetzelfde? Koper en platina zijn daar dacht ik erg goed in.

Reageer