[scheikunde] Stuiterbal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Stuiterbal

Hoi,

Voor een scheikunde PO moeten we één element helemaal uitdiepen en met dit element een demonstratieproef uitvoeren.

Mijn element is silicium. Na informatie te hebben gezocht over een mogelijke demonstratieproef kwam ik erachter dat ervoor veel proefjes met silicium een temperatuur van minstens 1300 'C nodig is.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het mogelijk is om een stuiterbal te maken waar silicium in zit.

* Doe 20 ml waterglas in het plastic bekertje

* Voeg 10 ml ethanol toe

* Meng het mengsel m.b.v. de spatel en maak een gelijkmatige cirkelvormige beweging.

* Als het mengsel vast wordt breng het dan over in gehandschoende handen en vorm door voorzichtig te kneden een bal.

* Blijf voorzichtig kneden om de overmaat vloeistof te verwijderen.

* Laat de bal voorzichtig stuiteren.

Deze bal valt redelijk snel uit elkaar, dus daarom vroeg ik me af of jullie nog tips hebben om de bal minder bros te laten zijn? Bovendien stuitert deze bal niet veel hoger dan een normale bal.

Of hebben jullie nog tips voor een andere demonstratieproef met het element silicium die gewoon in het scheikunde lokaal van een middelbare school kan worden uitgevoerd?

Alvast bedankt! ;)

Groetjes, Victor

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Stuiterbal

ik las net op een of andere site dat je net na het maken van de stuiterbal hem een paar dagen luchtdicht moet afsluiten in een potje.

andere proefjes voor in een locaal.. geen idee

gr ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Stuiterbal

Heb je misschien al in dit topic gekeken naar mogelijke demoproeven?

Berichten: 119

Re: [scheikunde] Stuiterbal

chemische tuin?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Stuiterbal

bedankt voor de tips! :D

Een chemische tuin ziet er erg leuk uit. Hopelijk mogen we twee demonstratie proeven doen.

Nu had ik ook nog een vraag over de stuiterbal: waarom moet deze luchtdicht bewaard worden en waarom moet het kneden gebeuren met plastic handschoenen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Victor

Berichten: 50

Re: [scheikunde] Stuiterbal

Sk16 schreef: bedankt voor de tips! :D

Een chemische tuin ziet er erg leuk uit. Hopelijk mogen we twee demonstratie proeven doen.

Nu had ik ook nog een vraag over de stuiterbal: waarom moet deze luchtdicht bewaard worden en waarom moet het kneden gebeuren met plastic handschoenen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Victor
Ik denk dat je handschoenen moet dragen om de smurrie niet aan je handen te krijgen. Ik denk dat het gevaarlijk is of zo iets.

Ik weet niet veel over stuiterballen. nog nooit gemaakt zelf

Met vriendelijke groeten

ArnoThas

Reageer