[scheikunde] toestandsveranderingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 98

[scheikunde] toestandsveranderingen

Zou er mij iemand willen helpen bij onderstaande oefening?

Men laat een gasmengsel bestaande uit 70% N2,5%O2 en 25% CO2. Isotherm expanderen van 5 bar tot 1 bar. Bij 25 graden celcius.

gevr: delta U, Q, W

Maar als je het over isotherm hebt is delta U =0 en Q=W dus moet ik alleen Q bereken.

dank u

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

De isotherm wil zeggen dat ΔU gelijk is aan nul (bij een ideaal gas althans. De kinetische en de potentiele energie zijn constant en U is nu net de som van de poteniele en kinetische energie). Niet dat de temperatuur van het systeem constant is.

Hieruit volgt dat

U = 0 = w + q

q = -w

De arbeid bij een (reversibele) expansie wordt gegeven door :

w = - (integraal van i naar f ) pdV = -(integraal van i naar f ) nRT/VdV = - nRT ln (Vf/Vi)

Zodat je w kan bepalen, waaruit volgt dat

q = nRT ln (Vf/Vi)

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Dus je formule is Q= nRT ln(VF/Vi) die VF is dat gelijk aan je V1 en Vi is gelijk aan V2 want wij hebben een formule gezien voor Q te bepalen: p1.V1ln(V2/V1)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Dus je formule is Q= nRT ln(VF/Vi) die VF is dat gelijk aan je V1 en Vi is gelijk aan V2 want wij hebben een formule gezien voor Q te bepalen: p1.V1ln(V2/V1)
Die q = nRT ln (Vf/Vi) is een algemene formule. Je kan je volumes bereken vanuit je temperatuur en je druk.

PiVi = PfVf geldt voor een gesloten systeem en je systeem is gesloten

Zodat

Vf/Vi = Pi/Pf

Je kan dus ook je druk gegevens invullen.

Weet natuurlijk niet hoe jullie dit in de les hebben gezien en over welke gegevens je beschikt...

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

moet je dan je eerste volume 22.4 l nemen anders kan je toch niet je tweede volume berekenen

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Als je je eerste volume hebt is het geen probleem, dan kan je V2 bepalen (je hebt dat dus in principe niet nodig, omdat je enkel een verhouding moet hebben cfr. het logaritme)

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

zou je a.u.b een beeld willen schetsen van de stappen die ik moet ondernemen om de oefening tot een goed einde te brengen :)

Ik snap eingelijk niet zo goed wat je bedoeld :oops:

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Bangels schreef: zou je a.u.b een beeld willen schetsen van de stappen die ik moet ondernemen om de oefening tot een goed einde te brengen :)

Ik snap eingelijk niet zo goed wat je bedoeld :oops:
Wel, ik denk :) . Veel kan ik er niet over zeggen.

Bij een dergelijk vraagstuk lees je dus eerst de vraag :) . Is het isotherm, reversibel, adiabatisch, ...

Aan de hand hiervan kan je een keuze maken in je formules, maar belangrijker je kan formules vereenoudigen (zeker als het isotherm is).



Ja werkt je formule uit en vult dus gewoon de gegevens in. Je kan via de ideale gaswet (meestal) de druk of het volume (of temperatuur) bepalen. Je moet dus gewoon je onbekende trachten te vinden via bekende formules.

Meer kan ik er niet over zeggen eigelijk... 8-)

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Ik heb nog een vraagje, zou het kunnen dat je je FW moet berekenen bij deze oefening, want als je p.v=nRT gebruikt je hebt dus je begin druk , je hebt R en je hebt T maar welk volume moet je dan gebruiken en als je je n wilt gaan berekenen dan moet je wel FW gaan berkenen n=m/FW maar dan heb je ook weer je massa niet

zijn in dit vraagstuk gegevens tekort ofzo want hetgeen wat ik bovenaan getijpt heb is alles wat ik heb. :D

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Bangels schreef: Ik heb nog een vraagje, zou het kunnen dat je je FW moet berekenen bij deze oefening, want als je p.v=nRT gebruikt je hebt dus je begin druk , je hebt R en je hebt T maar welk volume moet je dan gebruiken en als je je n wilt gaan berekenen dan moet je wel FW gaan berkenen n=m/FW maar dan heb je ook weer je massa niet

zijn in dit vraagstuk gegevens tekort ofzo want hetgeen wat ik bovenaan getijpt heb is alles wat ik heb. :D
Wat bedoel je met FW? Dat kan ik precies niet.

Dat wou ik nu net zeggen met de formule PV=PV (als je samenstelling constant is).

Ja kan die Vf/Vi dan vervangen door Pi/Pf (want dat ken je wel). Je hebt dus geen volumes nodig om het antwoord te vinden (denk ik)...

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

wow MOEILIJK 8-)

op welke manier kan ik nu volgens jouw Q berekenen, in formules

Het is echt mijn bedoeling om dit vraagstuk te snappen :)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

Ik ken je theoriecursus natuurlijk niet en ook niet de richting die je volgt op school.

Maar zoals gezegd q= -w want je werkt isotherm. Als je w berekend (vanuit die formule die ik heb gegeven), dan kan je q bepalen (want het is -w).

Wederom wat betreft het snappen van het vraagstuk, is weten over wat het gaat en welke formules je dan kan gebruiken (vergt een beetje inzicht in de leerstof --> cursus goed lezen).

Die vergelijking moet je dan in veel gevallen combineren met de ideale gaswet (of aanverwanten zoals de gecombineerde gaswet).

Probleem is ook dat er over dit vraagstuk niet zoveel valt te vertellen :s. Is maar een formuletje afleiden en de juiste waarden invullen...

Berichten: 98

Re: [scheikunde] toestandsveranderingen

bedankt voor de hulp!

Ik heb de oplossing gevonden ;)

Reageer