Springen naar inhoud

Chemiedoos kopen!

• Log in om te kunnen reageren

Brittkind

Brittkind

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 19:35

Hoi!

Ik ben Britt en ik ben 12 jaar. Ik zoek een chemiedoos die leuk en niet zo makkelijk is, waar veel flesjes bijzitten en waarbij je meer dan 100 proefjes kan doen. De handleiding moet Nederlands zijn en het moet een doos voor kinderen van 10+ zijn.

Zelf heb ik de Joustra E-lab doos gevonden, een met 200 proefjes en een met 700 proefjes. Ik wil er denk ik eentje daarvan kopen maar ik weet niet welke leuker, moeilijker en groter is. Als iemand zo'n doos heeft, wilt diegene dan even zijn/haar mening erover vertellen?

Alvast bedankt!

Veranderd door Brittkind, 03 maart 2010 - 19:41

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 20:55

De C3000 doos van Kosmos is een van de beste dozen die er op dit moment is. Hij bevat een grote collectie aan chemicalien en bevat ook redelijk wat glaswerk. Helaas zijn de hoeveelheden van de meegeleverde chemicalien wel erg klein (soms maar een paar gram van een stof), maar je kunt in een later stadium al die stoffen wel los bijkopen van online verkopers als Labstuff.

Ik zelf heb de doos gekocht via eBay vanuit Duitsland voor mijn kinderen (toen 9 en 11 jaar oud), maar hij is ook te koop alhier:

http://www.labstuff....s/nl/p1902.html

Hij is alleen wel Duitstalig. De doos die ik heb is ook Duitstalig, ik heb hem uit Duitsland zelf laten komen. Toch is die Duitstalige handleiding niet echt een bezwaar, ook voor Nederlanders is die best goed te begrijpen. De C3000 doos is vrij duur, maar zijn geld wel waard. Je hebt in 1 koop een hele leuke start-set. De handleiding vond ik trouwens wel goed. Hij geeft experimenten weer, maar geeft ook uitleg die voor iemand van 12 jaar goed te begrijpen is.

Die Joustra E-lab doos lijkt mij niet zo. Maar een paar chemicalien en weinig ander materiaal. Er worden wel 700 proeven geclaimd, maar sommige zijn wel erg simplistisch en met wat zoeken op Internet kun je zelf snel meer en leukere proeven vinden. De C3000 bevat veel meer stoffen en laat ook wat interessantere/complexere proeven toe.

Veranderd door woelen, 03 maart 2010 - 20:57

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2010 - 23:03

De Kosmos dozen zijn ook Engelstalig leverbaar.

In de Nederlandse taal bestaat er vrijwel niets meer, behalve wat speelgoed-dozen
Misschien kan je op Marktplaats een oude Philips Chemiedoos vinden, uit de jaren 70-80, dat waren goede tijden. Die Philips dozen waren Nederlandstalig.

Brittkind

Brittkind

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2010 - 07:56

De Kosmos dozen zijn ook Engelstalig leverbaar.

In de Nederlandse taal bestaat er vrijwel niets meer, behalve wat speelgoed-dozen
Misschien kan je op Marktplaats een oude Philips Chemiedoos vinden, uit de jaren 70-80, dat waren goede tijden. Die Philips dozen waren Nederlandstalig.

Het liefst heb ik een doos met een nederlandse gebruiksaanwijzing wat geen speelgoeddoos is. het moet niet ontzettend moeilijk zijn maar ook niet makkelijk.
Wie weet waar ik dat kan kopen?

Want 2de handsdozen vind ik niks, die vind ik irritant omdat het al een keer is gebruikt en omdat er dan misschien dingen mis... Maar in andere landen verkopen ze toch wel dozen met een Nederlandstalige handleiding?

Veranderd door Brittkind, 04 maart 2010 - 12:54

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2010 - 15:38

Ik zou dat maar uit je hoofd zetten. Er is simpelweg geen goede chemiedoos meer voor het Nederlandstalig gebied. De enige echt aardige doos is die Kosmos C3000, de rest is in mijn ogen wel erg kinderachtig, met heel weinig chemicalien (alleen de allersimpelste en meest idiot-proof dingen mogen er nog in) en op veel dozen staat zelfs met trots gemeld dat ze geen gebruik maken van vuur en dat er geen schadelijke chemicalien in zitten. Tja... dan blijft er weinig meer over.

Alternatief is zelf stoffen verzamelen en glaswerk verzamelen.

Kijk eens of je 1 van deze boeken kunt vinden: http://www.thuisexpe...books/brent.htm
Ik heb het boek uit 1980 gekocht voor slechts EUR 5 bij de Slegte in Zwolle, misschien dat je bij zo'n zaak bij jou in de buurt dit boek kunt vinden. Het is een prachtboek voor kinderen van een leeftijd van 12 tot 15 jaar. Er staan echt leuke proeven in, soms ook wel iets risicovollere, maar nooit extreem gevaarlijk.

De materialen die je moet aanschaffen voor dat boek zijn vrij gering, voor de prijs van zo'n C3000 doos kun je ook de materialen kopen die je nodig hebt voor de proeven in dit boek. Daar ligt ook de kracht van dit boek, dat je met een minimum aan stoffen en materialen en met maximum gebruik van huis- tuin- en keukenmateriaal zo veel mogelijk kunt doen. Bij Labstuff, de Hekserij en voor bepaalde stoffen ook nog wel een locale drogist kun je de meeste stoffen wel krijgen. Bij zaken als keramiekers kun je heel goedkoop aan een behoorlijk range basisstoffen komen (zouten van diverse metalen).

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2010 - 15:59

Ik heb in der tijd de Joustra E-lab 700-doos gekocht in een speelgoedwinkel, maar of ze die nu nog verkopen...? De handleiding was wel in het Nederlands en zo kinderachtig waren de testjes nu ook weer niet.

Brittkind

Brittkind

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2010 - 17:28

Ik zou dat maar uit je hoofd zetten. Er is simpelweg geen goede chemiedoos meer voor het Nederlandstalig gebied. De enige echt aardige doos is die Kosmos C3000, de rest is in mijn ogen wel erg kinderachtig, met heel weinig chemicalien (alleen de allersimpelste en meest idiot-proof dingen mogen er nog in) en op veel dozen staat zelfs met trots gemeld dat ze geen gebruik maken van vuur en dat er geen schadelijke chemicalien in zitten. Tja... dan blijft er weinig meer over.

Kijk eens of je 1 van deze boeken kunt vinden: http://www.thuisexpe...books/brent.htm
Ik heb het boek uit 1980 gekocht voor slechts EUR 5 bij de Slegte in Zwolle, misschien dat je bij zo'n zaak bij jou in de buurt dit boek kunt vinden. Het is een prachtboek voor kinderen van een leeftijd van 12 tot 15 jaar. Er staan echt leuke proeven in, soms ook wel iets risicovollere, maar nooit extreem gevaarlijk.

De materialen die je moet aanschaffen voor dat boek zijn vrij gering, voor de prijs van zo'n C3000 doos kun je ook de materialen kopen die je nodig hebt voor de proeven in dit boek. Daar ligt ook de kracht van dit boek, dat je met een minimum aan stoffen en materialen en met maximum gebruik van huis- tuin- en keukenmateriaal zo veel mogelijk kunt doen. Bij Labstuff, de Hekserij en voor bepaalde stoffen ook nog wel een locale drogist kun je de meeste stoffen wel krijgen. Bij zaken als keramiekers kun je heel goedkoop aan een behoorlijk range basisstoffen komen (zouten van diverse metalen).

Boeken vind ik eigenlijk niet zo fijn.
Over die speelgoeddozen, weet iemand welke de leukste is?

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2010 - 20:45

Ik wilde dat boek ook altijd graag hebben, maar doordat de proefjes die erin staan inderdaad wel eens risicovol zijn, is naar mijn weten het boek ook echt verbannen, in ieder geval de engelstalige.
Verder heb ik nog nůůit ergens een goede scheikundedoos gevonden, en al helemaal niet in winkels. Die Kosmos C3000 ziet er echter wel redelijk uit, maar waarom niet zelf wat simpele chemicaliŽn bestellen bij labstuff en wat glaswerk?

Brittkind

Brittkind

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 19:56

Nu heb ik zelf een leuke doos gekocht. Het is wel een kinderdoos, maar voor een beginner als mij is ie best leuk. Maar ik ga echt niet al die handleidingen volgen hoe je die stoffen enzo moet mixen en wat er dan uitkomt, ik ga gewoon zelf aan de slag :P (Dat bedacht ik pas bij de 25ste opdracht hoor :D)

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 13:12

Als je een taart wil bakken ga je toch ook niet alles uit de kast in een grote pan gooien en kijken wat er uitkomt? Als je het 'recept' niet leest kom je nergens.

Dus je zal toch wat geduld moeten hebben en wat meer lezen [|:-)]

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 13:42

Hier wil ik nog aan toevoegen dat het lezen over chemie en vervolgens de theorie aan het werk zien in de praktijk van een experiment nog veel meer voldoening geeft. Als jij bepaalde kleurveranderingen ziet en die bijzonder vindt, dan worden ze nog veel interessanter als je echt snapt wat er achter zit.

Dit vereist wel een goede handleiding bij een chemiedoos. Helaas zit daar ook veel kaf onder het koren, er wordt alleen maar aangegeven wat je moet doen en wat de verwachte uitkomst is, maar geen achtergrond over de reactie. Daarom vind ik dat boek dat ik hierboven noemde zo goed, het probeert nl. niet alleen maar speciale experimenten te geven, maar ook te verklaren wat er gebeurt. Theorie en praktijk gaan hand in hand in dat boek. Bij de Kosmos C3000 is dit ook vrij goed, de handleiding heeft theorie en demonstreert die theorie aan de hand van experimenten.

Zomaar dingen bij elkaar kieperen en dan maar kijken wat er gebeurt is al gauw niet leuk meer. Je zult of snel merken dat je meer wilt, dat je wilt begrijpen wat er gebeurt, of je belangstelling helemaal verliezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures