werking HCN

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

werking HCN

Tijdens de college over enzymology van vandaag kregen we het over enzymatische behandelingen van verschillende melen.

In tapioca en de kern van de sagopalm (alsmede amandelen en abrikozenpitten) zitten verbindingen die na hydrolyse van de glucosegroepen HCN afgeven.

Echter was er vervolgens een discussie van wat is nou de werking van HCN dat het zo gevaarlijk maakt (naast de angst factor).

Is het een enzym inhibitor of zuurstof verdringer in Hemoglobine net als CO.

Ik heb wel even google bekeken maar ik stel vraagtekens bij de betrouwbaarheid. vandaar dat ik het even navraag.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: werking HCN

Of je het iets helpt weet ik niet, maar ooit??? dus lang geleden, deden we wat biochemische practica met oa zuurstofelektrodes enz.

Ik was daar maar zijdelings bij betrokken.

Maar meen me te herinneren dat er 6 stappen waren tussen opname en gebruik van zuurtstof. En één van die stappen konden ze blokkeren mbv cyanide.

Verder ging het toen ook over ATP en ik meen ADP. Maar niet over hemoglobine.

Hoe dan ook, als eerste jaars studenten ermee konden experimenteren is het een bekende zaak en moet het ergens te vinden zijn.

Hoe zit het eigenlijk met beukenootjes, daarvan wordt ook beweerd dat er cyanide in zit?

succes.
LiA

Berichten: 740

Re: werking HCN

HCN legt de oxidatieve fosforlylering plat in de mitochondriën. Één van de cytochromen wordt geblokkeerd.

Er zijn volgens mij ook andere cynanide verbindingen die zuurstof binding aan hemoglobine blokkeren, zoals CO.

Berichten: 723

Re: werking HCN

thionyl schreef:

Maar meen me te herinneren dat er 6 stappen waren tussen opname en gebruik van zuurtstof. En één van die stappen konden ze blokkeren mbv cyanide.

Verder ging het toen ook over ATP en ik meen ADP. Maar niet over hemoglobine.
Maak daar maar zeker 20 stappen van :P en als je die allemaal moet van buiten kennen. :eusa_sick:

Anyway wat Roy zegt is idd juist. Inhibeert een cytochroomaxidase, waardoor je lichaam een tekort heeft aan NADH bvb (of NAD+ al te lang gelden), waardoor de celademhaling stopt en vervolgens je lijf er ook de brui aan geeft wegens energie op...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking HCN

Ik ben niet echt een deskundige op dit vlak, maar ik heb altijd begrepen dat cyanide (net als koolmonoxide) sterker complexeert aan het hemoglobine-ijzer dan zuurstof. Het hemoglobine-ijzer kan dus geen zuurstof meer binden. Je stikt.

Anyway, als dit een te simpele voorstelling is, dan heb ik weer iets geleerd. Maar het verklaart wel waarom mensen met cyanidevergifiting altijd naar ademhappend worden gevonden, waarom ze blauw zien en waarom cyanide zo snel effectief is.

Overigens heb ik zo ook altijd begrepen dat koolmonoxide maar een klein beetje sterker bindt dan zuurstof. Reden waarom erop tijd bij zijn vaak nog helpt.

Berichten: 723

Re: werking HCN

Marjanne schreef:

Overigens heb ik zo ook altijd begrepen dat koolmonoxide maar een klein beetje sterker bindt dan zuurstof. Reden waarom erop tijd bij zijn vaak nog helpt.
Dacht dat die binding vlot 150 keer sterker was :-k , maar kan mij vergissen.

Wat betreft die hemoglobine uitleg met het blauwzuur, dat is mss een vereenvoudigde uitleg van het geheel. Elektronen transport keten is nogal complex en niet bij iedereen gekend. hemoglobine doorgaans wel.

Berichten: 740

Re: werking HCN

ik dacht ook iets vaqn 150x sterker, maar geen idee waar ik dat heb gelezen.

Na een snelle google search zie ik dat cyanide zowel Hemoglobine als cytochroom C kan binden.

Berichten: 1.122

Re: werking HCN

Overigens heb ik zo ook altijd begrepen dat koolmonoxide maar een klein beetje sterker bindt dan zuurstof. Reden waarom erop tijd bij zijn vaak nog helpt.
De behandeling gebeurt door toediening van zuivere zuurstof om op die manier de CO te verdringen.

zie alhier

Berichten: 243

Re: werking HCN

Marjanne schreef: Ik ben niet echt een deskundige op dit vlak, maar ik heb altijd begrepen dat cyanide (net als koolmonoxide) sterker complexeert aan het hemoglobine-ijzer dan zuurstof. Het hemoglobine-ijzer kan dus geen zuurstof meer binden. Je stikt.

Anyway, als dit een te simpele voorstelling is, dan heb ik weer iets geleerd. Maar het verklaart wel waarom mensen met cyanidevergifiting altijd naar ademhappend worden gevonden, waarom ze blauw zien en waarom cyanide zo snel effectief is.

Overigens heb ik zo ook altijd begrepen dat koolmonoxide maar een klein beetje sterker bindt dan zuurstof. Reden waarom erop tijd bij zijn vaak nog helpt.
Dit heb ik onlangs ook geleerd op school :P Er zal nog wel een heel theoretisch verhaal achter zitten verder alleen 8-)

Reageer