Springen naar inhoud

Ploegen vs 9 tot 5

• Log in om te kunnen reageren

jinx_CF

jinx_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 15:27

Hallo iedereen!

Graag zou ik willen weten wat jullie zouden doen/jullie mening is.

Ik ben startende op de arbeidsmarkt, in december HLO afgestudeerd.

Op dit moment heb ik een full-time baan van 9 tot 5. In principe is dit een MLO- functie, simpele routine-analyses.
Met uitzicht op het opzetten van nieuwe analyses: ICP en x-ray.

De routine werkzaamheden bevielen me in het begin helemaal niet dus ben verder gaan rondkijken.

Ik kan nu ook gaan werken in 5 ploegen continudienst in de petrochemie waar ik met veel verschillende technieken zal gaan werken, ICP, GC, HPLC etc.

Nu is dus voor mijzelf de vraag wat ik ga doen....
Ik kan kiezen voor beter verdienen en meer technieken leren maar wel ploegendienst (wat me niet heel erg tegenstaat). maar wel eerste half jaar detachering.
of
Bij me huidige werkgever blijven waar ik een jaar-contract heb en een gedeelte saai routine werk en het andere gedeelte opzetten en uitbreidden van het lab.

Wat denken jullie dat wijsheid is met uitzicht op de toekomst, werkervaring? en kan iemand ervaringen uitwisselen over het werken in ploegendienst?

Alvast bedankt!!!!

Veranderd door jinx, 05 maart 2010 - 15:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2010 - 16:54

Ga je bij je huidige werkgever straks wel werk doen wat je ECHT leuk vind, dus geen routine-analyses meer? Als het werk je echt tegen staat zou ik dat andere baantje aannemen, anders geraak je straks nog depressief :P

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2010 - 17:30

Persoonlijk ben ik niet blij met ploegendienst. Mijn lichaam protesteert dan.

Een 9-5 baan hoeft van mij ook niet. Ik wil graag een beetje flexibiliteit van 2 kanten uit.

bijvoorbeeld tussen 7 en 9.30 binnen komen en tussen 4 en 18.30 weg.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 17:36

Het leren van technieken is altijd goed.

Lost het je probleem op? Nee, iedere analyse die uitgevoerd moet worden in een ploegen dienst is routine analyse natuurlijk. Ploegendienst is totaal gericht op het door stampen van grote hoeveelheden samples.

Veranderd door Napoleon1981, 06 maart 2010 - 17:36

jinx_CF

jinx_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 15:25

Na veel wikken en wegen heb ik een beslissing genomen. Als ik de baan aangeboden krijg ga ik voor de ploegendienst. Aangezien ik hier meer ervaring krijg met diverse techniek, wat voor toekomstige baantjes een pre is. Het is ook wel routine-analyse maar ik denk wel met meer afwisseling. Ook ga ik meer verdienen wat me meer aanstaat. Ook hoef ik minder in de spits te rijden wat me zkr 1 uur reistijd per dag scheelt.
Hoe de afwisselende werktijden me gaan bevallen zal ik dan wel zien het is iig niet saai hahaha.
Bedankt voor jullie reacties!

Perrush

Perrush

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 16:13

kort gezegd :

alles wordt routine of je moet echt in onderzoek gaan werken. En dan zelfs worden er steeds ongeveer dezelfde technieken gebruikt.

Wil je echt heel breed blijven gaan, dan moet je volgens mij in het hoger onderwijs gaan lesgeven. Daar kan je je eigen labo opstellen (binnen de grenzen natuurlijk)

Over ploegen kan ik ook kort zijn. Zorg dat je er ooit uitgeraakt. Houd daar nu al rekening mee. Laat je niet verleiden door de ploegenpremie in je gezinsbudget op te nemen. Zorg dat je altijd zonder die premie kan want anders ga je slaaf worden van het ploegenregime.

Geloof me maar, ik heb ervaring genoeg op beide punten :cry:

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:27

Ik werk zelf nu in een 5 ploegen dienst, en op zich bevalt het zeer goed. Er zijn natuurlijk wel minpunten, zoals het werken tijdens feestdagen. Maar daar tegen over staat er wel een leuke compensatie in de vorm van geld.

Ik zelf vind de nachten en avonden het lekkerst om te werken, alleen kan je er van uitgaan dat je in de avonddiensten geen sociale contacten kan onderhouden. Wel kan je dan weer makkelijk met collega's na het werk wat gaan drinken ;)

jinx_CF

jinx_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 13:11

Wat betreft de ploegendienst, dit zie ik ook zeker niet als lang termijn, maar wel goede tip dank je. De komende twee, drie jaar ervaring opdoen en lekker geld verdienen nu ik nog jong en startende ben en geen gezin heb.

Mijn uiteindelijke ideaal zou zijn om in de research te werken. Ik hoop dat er over aantal jaar meer vacatures in zijn en omdat ik dan meer werkervaring heb opgedaan daar een plekje kan vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures