Springen naar inhoud

[scheikunde] Alcoholpercentage in bier en wijn

• Log in om te kunnen reageren

simoneeexx

simoneeexx

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 16:58

Ik ben met scheikunde bezig met het maken van appelwijn. Dit is allemaal goed gegaan, maar we moeten ook enkele algemene vragen beantwoorden.
Een van deze vragen is: Waarom bevat bier maar 5% ethanol en wijn 12%? Het gaat hier dan om het gewone pils.

Ik heb al veel gezocht op internet, maar ook daar was geen antwoord te vinden. Ik dacht zelf dat het misschien kon liggen aan de verschillende suikers die gebruikt worden of aan de manier van gisten, maar ik weet niet of dit goed is en ook niet hoe ik dit dan kan verklaren.

Kunnen jullie me alsjeblieft zo snel mogelijk helpen?

Groetjes Simone

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 18:16

Dit heeft volgens mij te maken met hoge en lage gisting (pils is denk ik lage gisting). Maar ken daar niet echt iets van (en je kan dan nog je percentage "kiezen" denk ik). Verder heb je uiteraard ook nog gisting op de fles die in regel het alcoholpercentage omhoog haalt.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2010 - 19:19

Bij pils is het de bedoeling dat je uit je mout zetmeel suikers maakt en uit die suikers je alcohol. Afhankelijk van jou soort mout en (toegevoegde) enzymen krijg jij voldoende suiker om hogere precentages alcohol te krijgen.

De truuk zit hem in de gist. Sacharomyces carlsberg is een typisch pils gist (kijk maar naar de naam) kan zelf slechts 5 a 5,5% hebben voordat het afsterft.

5,5% is ongeveer het max voor pils (laag) gisten. De meeste mensen zijn gewend geraakt dat pils ongeveer 5% is dus een pils met 7% zal amper verkocht worden.

Met hogere alcohol percentages moet je ook meer smaak hebben, anders proef je nagenoeg alleen verdunde alcohol.

De gisten die gebruikt worden voor wijn kunnen normaal gesproken tot 15% alcohol hebben met enkele (port) uitschieters tot 20%.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 20:34

Niet alle appelwijn haalt 12, deze die het wel haalt heeft extra suiker gekregen.
De alcoholpercentages trekt men dus op door te starten met meer suiker en een aangepaste gistsoort.
Voor zover ik weet gaat geen enkele gistsoort, zelfs geen port boven de 18, Porto wordt aangesterkt met suiker en ethanol tot 20, dat garandeert dat zelfs de portgist niet meer "wakker" wordt. En zelfs met een portgist is het niet makkelijk om tot 18 te komen, het is zelfs niet haalbaar als je start met de theoretisch benodigde hoeveelheid gist vanaf het begin, de gist sterft dan meteen. Dergelijke soort wijn -voor zover hij bestaat- wordt in stappen vergist.

Maar om een of andere reden voelen amateur-beginners-wijnmakers zich geroepen om zo sterk mogelijke wijn te maken, ze voegen dus de max. hoeveelheid suiker toe, de gisting stopt dan meestal halverwege en ze blijven met een soort siroop zitten.

Pils gebruikt alleen de moutsuiker die ontstaat tijdens het kiemen van de gerst, vandaar dat 4,5 een gangbaar alcohol% is. Het vrijmaken van de vergistbare suikers uit de mout is een van de belangrijkste stappen van bier brouwen.
Bij het maken van wijn (en de meeste wijn komt uit druiven) is dit niet nodig

P.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2010 - 01:30

pghm, je vergeet dat het merendeel van de pilsbrouwerijen ongemout en enzymen toevoegen.

arnothas

arnothas

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 18:38

Bier heeft een lagere gisting dan wijn daarom heeft bier maar 5% ethanol en wijn 12% ethanol

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:01

Sorry Arnothas, maar die bewering heeft geen grond.

Wat jij beweert is dat een product 20 meter de grond in minder alcohol krijgt met gisting dan iets wat op 5m boven de grond gist.

het laag gisten en boven gisten houd in waar de gist boven op het bier/most drijft. ondergisting of laag gisting zweeft het gist door de vloeistof heen en gedurende het brouwen naar beneden gaat.

adrianvm

adrianvm

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 09:28

Ik ben met scheikunde bezig met het maken van appelwijn. Dit is allemaal goed gegaan, maar we moeten ook enkele algemene vragen beantwoorden.

ik wil wel graag weten welk percentage alcohol jullie hebben.
op school heb ik dit vroeger ook wel eens gedaan.
Ik kwam niet veel hoger dan 7%

simoneeexx

simoneeexx

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 20:17

Heel erg bedankt allemaal ik heb er veel aan gehad!

Morgen moeten we de appelwijn destilleren en daarna het alcoholpercentage bepalen dan zal ik het wel laten weten.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2010 - 12:56

[ik wil wel graag weten welk percentage alcohol jullie hebben.
op school heb ik dit vroeger ook wel eens gedaan.
Ik kwam niet veel hoger dan 7%

7% zonder toevoeging van extra suiker vind ik lang niet slecht hoor...

Ik maak zelf wijn en moet voor appelwijn toch nog aardig wat suiker toevoegen om aan een procent of 12 te geraken.

adrianvm

adrianvm

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 14:33

Wij hadden volgens mij geen extra suiker toegevoegd.
Ook hadden we een alternative methode gevonden om het alcoholpercentage te meten.
Namelijk een gasmeter op het waterslot aansluiten, en dan de ontstane hoeveelheid gas meten. Dit kon je dan omrekenen naar een alcoholpercentage (ik weet niet meer hoe).
Wel hadden we ook de normale methode gebruikt om het percentage te meten.

Toen het klaar was, hebben we bijna alles zelf opgedronken.
De lessen die we die dag daarna nog moesten volgen waren erg lollig ;) (de goed oude tijd in HAVO 4 ;) )

lisa1234

lisa1234

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2010 - 19:59

Ik dacht zelf dat het misschien kon liggen aan de verschillende suikers die gebruikt worden of aan de manier van gisten

het heeft volgens mij te maken met de manier van gisten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures