[scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Beste mensen,

we moeten voor het project kaneeladehyde synthetiseren met behulp van benzylaldehyde en aceetaldehyde. Ze zeggen dat er nevenreacties zullen optreden, en dat we die moeten voorkomen/zo min mogelijk laten gebeuren.

Een van de nevenreacties en de oplossing om dit te voorkomen is e:

Benzylaldehyde toe druppelen aan aceetaldehyde. Dit om te voorkomen dat aceetaldehyde met zichzelf gaat reageren.

Wat zijn de andere mogelijke nevenreacties, ik hoop dat jullie kunnen helpen

mvg

Sciencedude en projectgroep

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Zoals je zelf zegt moet je met een overmaat benzaldehyde werken om zelf-aldol condensatie van je ethanal tegen te gaan.

Je zal misschien ook een beetje van het cis-product krijgen.

Ik betwijfel of er nog meer nevenproducten bestaan.

Misschien zal er een fractie van het 3- hydroxy product worden gevormd dit krijg je als er een aldol reactie gebeurt zonder condensatie (zonder de eliminatie van je OH groep) Ik dacht dat je dit effect kan minimaliseren door op verhoogde temperatuur de reactie te laten plaatsvinden.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

sciencedude schreef:Een van de nevenreacties en de oplossing om dit te voorkomen is e:

Benzylaldehyde toe druppelen aan aceetaldehyde. Dit om te voorkomen dat aceetaldehyde met zichzelf gaat reageren.
Je zegt hier 2 verschillende zaken.

1. Benzaldehyde toedruppen aan aceetaldehyde: Op deze manier zorg je er juist voor dat het aceetaldehyde in overmaat aanwezig is.

2. Dit om te voorkomen dat aceetaldehyde met zichzelf gaat reageren: Hier verwijs je eigelijk naar het omgekeerde van punt 1, namelijk dat benzaldehyde in overmaat aanwezig moet zijn.

Weet je waaraan een aldehyde moet voldoen om de aldol-reactie aan te gaan?

Bezit benzaldehyde deze vereiste?

Bezit aceetaldehyde deze vereiste?

Kan één van beide of beide deze reactie ook aangaan met zichzelf?

Als je deze vragen beantwoord kom je al een heel eind.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

De aceteelaldehyde moet worden toe gedruppeld in de benzaldehyde. Dit om te voorkomen dat aceteelaldehyde met zichzelf reageert.

Dit bedoelde ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Dat klopt dan. Weet je ook hoe de aldolcondensatie in elkaar zit? Lijkt me sowieso handig voor je verslag, aangezien ik een idee heb wie je leraar is. Gokje: hogeschool Zuyd?

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Hogeschool Zuyd ja :D

Dit is wat we hebben:

Mechanisme

Als je dit bedoeld tenminste :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Ziet er inderdaad goed uit. Echter heeft het gevormde kaneelaldehyde zelf weer een alfa-waterstofatoom. Bij voldoende overmaat van acetaldehyde kan die aldolcondensatie best nog eens plaatsvinden. Of met een ander kaneelaldehydemolecuul.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Is er dan een manier om dit te voorkomen?

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Proberen elk "molecuul" dat de aldolcondensatie aangaat in ondermaat aanwezig te laten zijn.

aceetaldehyde dus toedruppelen, en het kaneelaldehyde proberen te verwijderen wat tegelijk je reactie naar het reactieproduct (kaneelaldehyde) toedrijft.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Synthese kaneeladehyde

Oke, bedankt allemaal, ik zal het overleggen met de projectbegeleider :D

Reageer