absolute en relatieve luchtvochtigheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

absolute en relatieve luchtvochtigheid

Wanneer de temperatuur stijgt zal dan de absolute luchtvochtigheid Stijgen/dalen/gelijk blijven

Wanneer de temperatur stijgt zal dan de relatieve luchtvochtigheid stijgen/dalen/gelijk blijven

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: absolute en relatieve luchtvochtigheid

er bestaat zoiets als een Moellier diagram dat voor dergelijke problemen een oplossing biedt.

Google is mogelijks je 'beste vriend ' in deze problematiek.

Berichten: 50

Re: absolute en relatieve luchtvochtigheid

patrickvda schreef: er bestaat zoiets als een Moellier diagram dat voor dergelijke problemen een oplossing biedt.

Google is mogelijks je 'beste vriend ' in deze problematiek.
Dude, Ik zit hier al 8 uur op google te zoeken en heb nog niets gevonden...DIT IS NIET VOOR EEN SCHOOLTAAK het is gewoon voor meer info over absolute en relatieve

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: absolute en relatieve luchtvochtigheid

En als je nu had gegoogled op die term had je

1) Je antwoord al gehad

2) Niet zo'n aggressief antwoord hoeven plaatsen

Heb je moeite met het interpreteren van zo'n diagram, dan kun je dat altijd, en liefst wat beleefder (ik weet het, is lastig voor de moderne jeugd) vragen.

Berichten: 50

Re: absolute en relatieve luchtvochtigheid

Fuzzwood schreef: En als je nu had gegoogled op die term had je

1) Je antwoord al gehad

2) Niet zo'n aggressief antwoord hoeven plaatsen

Heb je moeite met het interpreteren van zo'n diagram, dan kun je dat altijd, en liefst wat beleefder (ik weet het, is lastig voor de moderne jeugd) vragen.
Zou je alstublief zo'n diagram kunnen uitleggen ik snap het niet z goed

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: absolute en relatieve luchtvochtigheid

De makkelijkste is dan deze, daar zit al het een en ander ingebouwd dat we hebben moeten:

Afbeelding

Met de definities:

De hoeveelheid vocht kan uitgedrukt worden in een absolute hoeveelheid. Dat is de hoeveelheid water in een vastgestelde hoeveelheid lucht. <-- Dit is de absolute luchtvochtigheid, die in het diagram op de x as onderaan staat, de blauwe getalletjes, uitgedrukt in g/kg droge lucht

De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve luchtvochtigheid. Dit is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij de gegeven temperatuur en luchtdruk bevat. <-- Dit is de relatieve luchtvochtigheid, weergegeven op de rechter y as in procenten.

Als de temperatuur stijgt, zal de absolute luchtvochtigheid gelijk blijven aangezien de massa van de droge lucht en de "opgeloste" waterdamp niet verandert, alleen het volume dat deze innemen.

De relatieve luchtvochtigheid zal afnemen. Je gaat immers verticaal omhoog in de grafiek bij toenemende temperatuur. Dit betekent meteen dat het vermogen om waterdamp vast te houden stijgt als de temperatuur stijgt. Dat beelden die blauwe kromme lijnen uit.

Zou ik lucht dat 20 g waterdamp /kg droge lucht bevat gaan afkoelen van 100 °C, dan neemt de relatieve luchtvochtigheid toe tot deze 100% bereikt, vanaf dan zal de waterdamp condenseren bij 27 °C. De hoeveelheid waterdamp die nog "opgelost" zit in deze lucht zal dan ook afnemen volgens die blauwe kromme lijn. Zou je 0 °C passeren, dan zou de lucht nog maar 4 g waterdamp /kg droge lucht bevatten. De relatieve luchtvochtigheid is op dat punt nog steeds 100%.

Bron: http://www.mamut.net/hemmes/subdet27.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvochtigheid

Reageer