[scheikunde] sulfietbepaling in wijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] sulfietbepaling in wijn

Wij moeten voor chemie een practicum maken over de sulfietbepaling in wijn.

We moesten een simpele titratie uitvoeren. In de maatbeker deden we 25 ml wijn, daarbij voegden we 10 ml zetmeeloplossing en de buret vulden we met jodide-jodaat oplossing. Na een 6tal ml bereikten we de gevraagde kleuromslag. We titreerden nog twee keer en bepaalden het gemiddelde van deze berekeningen.

Dan vroeg men om de redoxreactie uit te werken.

dit was de opgave: SO2 + I2 => H2So4 + HI

Ik kwam dit uit als eindresultaat:

H2O + SO2 + I2 => H2So4 + HI

Dit lijkt mij juist te zijn.

Dan was er een bewering namelijk de deze:
In de wijnclub gebruikt men deze methode om het sulfietgehalte te bepalen in wijn. het aantal ml toegevoegde jodide-jodaat oplossing wordt met 10 x en komt overeen met de hoeveelheid SO2; toon met berekeningen aan dat deze methode juist is.
ik zou dus op een of andere manier het aantal SO2 moeten kunnen vinden zodat ik kan bewijzen dat het wel of niet klopt wat de bewering zegt. Ik vindt het niet, kheb al heel het internet afgezocht, jullie zijn dus mijn laatste hoop. (op de chemieleerkracht na dan :) )

dank bij voorbaat,

Ben

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

In de wijnclub gebruikt men deze methode om het sulfietgehalte te bepalen in wijn.
Deze methode.

Welke concentratie aan jodium heb jij gebruikt? Dat zou dezelfde concentratie zijn als de wijnclub gebruikt. Daarin ligt het antwoord verscholen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

Probleem is dat je zwaveldioxide in je vergelijkingen hebt staan, geen sulfiet.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

In de wijnclub gebruikt men deze methode om het sulfietgehalte te bepalen in wijn.
Deze methode.

Welke concentratie aan jodium heb jij gebruikt? Dat zou dezelfde concentratie zijn als de wijnclub gebruikt. Daarin ligt het antwoord verscholen.
Ik heb geen idee van de concentratie van jodium, deze was niet belangrijk zei de leerkracht Ik zal nog eens naar haar luisteren...

Probleem is dat je zwaveldioxide in je vergelijkingen hebt staan, geen sulfiet.
in mij practicum staat dat So2 in wijn opgedeeld kan worden in gebonden en in vrije SO2

vrije SO2 werd omgezet naar H2SO3 dan naar HSO3- + H+ en dan naar SO32- + H+. (onder invloed van de temperatuur en de PH)

SO32- + H+ wordt geoxideerd naar SO42- (hetgeen we dus willen vermijden)

maar ik denk dat je eerst de hoeveelheid SO2 moet berekenen en dan daaruit de hoeveelhied sulfiet, alleen zie ik echt niet hoe

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

In de wijnclub gebruikt men deze methode om het sulfietgehalte te bepalen in wijn.
Deze methode.

Welke concentratie aan jodium heb jij gebruikt? Dat zou dezelfde concentratie zijn als de wijnclub gebruikt. Daarin ligt het antwoord verscholen.
Ik heb geen idee van de concentratie van jodium, deze was niet belangrijk zei de leerkracht Ik zal nog eens naar haar luisteren...

Probleem is dat je zwaveldioxide in je vergelijkingen hebt staan, geen sulfiet.
in mij practicum staat dat So2 in wijn opgedeeld kan worden in gebonden en in vrije SO2

vrije SO2 werd omgezet naar H2SO3 dan naar HSO3- + H+ en dan naar SO32- + H+. (onder invloed van de temperatuur en de PH)

SO32- + H+ wordt geoxideerd naar SO42- (hetgeen we dus willen vermijden)

maar ik denk dat je eerst de hoeveelheid SO2 moet berekenen en dan daaruit de hoeveelhied sulfiet, alleen zie ik echt niet hoe
Die jodaatconcentratie is wel degelijk belangrijk, aangezien je zo bepaalt hoeveel mol sulfiet er precies wordt omgezet door het ontstane jood. Denk je dat je dat voorzichtig toedruppelen van die 6 ml oplossing voor de lol deed? NEE, dat is juist je hele bepaling :P

Berichten: 22

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

Bennieboj schreef:

Deze methode.

Welke concentratie aan jodium heb jij gebruikt? Dat zou dezelfde concentratie zijn als de wijnclub gebruikt. Daarin ligt het antwoord verscholen.
Ik heb geen idee van de concentratie van jodium, deze was niet belangrijk zei de leerkracht Ik zal nog eens naar haar luisteren...

Probleem is dat je zwaveldioxide in je vergelijkingen hebt staan, geen sulfiet.
in mij practicum staat dat So2 in wijn opgedeeld kan worden in gebonden en in vrije SO2

vrije SO2 werd omgezet naar H2SO3 dan naar HSO3- + H+ en dan naar SO32- + H+. (onder invloed van de temperatuur en de PH)

SO32- + H+ wordt geoxideerd naar SO42- (hetgeen we dus willen vermijden)

maar ik denk dat je eerst de hoeveelheid SO2 moet berekenen en dan daaruit de hoeveelhied sulfiet, alleen zie ik echt niet hoe
Die jodaatconcentratie is wel degelijk belangrijk, aangezien je zo bepaalt hoeveel mol sulfiet er precies wordt omgezet door het ontstane jood. Denk je dat je dat voorzichtig toedruppelen van die 6 ml oplossing voor de lol deed? NEE, dat is juist je hele bepaling :P
dat heb ik onderhand ook al door, het probleem is dat niemand van mijn hele klas nu de concentratie weet.

In feite zouden we daar nog steeds niets mee zijn want we kunnen nog steeds geen berekeningen maken hier mee.

Normaalgezien zien we leerstof en dan maken we daar een practicum over ofzo, nu is het volgens mij omgekeerd gedaan, maar we moeten we alle berekeningen kunnen maken die dat we nog niet geleerd hebben.

Kan iemand mij uitleggen wat ik zou moeten doen (in de veronderstelling dat ik de concentratie opnieuw vraag aan mijn leerkracht uiteraard)

dank bij voorbaat, Ben

Berichten: 22

Re: [scheikunde] sulfietbepaling in wijn

De concentratie van jodium was 0.1M volgens m'n leerkracht

Dit is de titratievloeistof:

IO3- + I- => I2

Dit is de titratie:

SO2 + I2 => H2SO4 + HI

Als ik deze redoxreactie verder uitwerk kom ik op dit uit:

SO2 + I2 + H2O => H2SO4 + 2HI

Het doel van deze titratie was dus om het gehalte vrije SO2 te bepalen in witte/rode wijn. d.m.v. een redoxtitratie. (en dus niet sulfiet..., srry mijn fout :eusa_whistle: )

nu ik heb ongeveer 6 ml toegevoegd voordat ik de gevraagde kleuromslag kreeg. dus veronderstel ik dat ik bij I2 mag schrijven als hoeveelheid: 6ml of 6*0.1 mol (n=c*V)

ik weet niet hoeveel SO2 er in mij beker zit, dit moet ik namelijk zoeken.

en van de rest (aan de andere kant van de pijl) weet ik ook niets lijkt me. (correcties zijn welkom :P )

Ik dacht eerst op he top te lossen met cV=cV maar dit lukt al helemaal niet want ik weet van bijna geen enkele stof de c of de V.

kan iemand mij op weg zetten met dit probleem?

dank bij voorbaat,

Ben

Reageer