pH meten?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

pH meten?

Hoi!

Ik heb nu een scheikundedoos, maar in de handleiding hebben ze het er steeds over dat je pH moet meten. Er staat wel een uitleg maar die snap ik niet echt, allemaal -oH met weegschalen enzo... Kan iemand alsjeblieft een duidelijke uitleg geven voor iemand die 12 is? (Dus niet van die moeilijke woorden enzo zoals in de handleiding staan, daar snap ik niks van :P)

Alvast bedankt!

Groetjes Britt

Berichten: 723

Re: pH meten?

Zitten er geen pH-meetlintjes bij? Een rolletje (vaak oranje papier) dat je gewoon in je oplossing moet stoppen en dan verkleurt het (niet heel het rolletje natuurliijk, maar een klein stukje :) ). Aan de hand van de kleurencode ken je dan je pH.

Berichten: 9

Re: pH meten?

Zitten er geen pH-meetlintjes bij? Een rolletje (vaak oranje papier) dat je gewoon in je oplossing moet stoppen en dan verkleurt het (niet heel het rolletje natuurliijk, maar een klein stukje :) ). Aan de hand van de kleurencode ken je dan je pH.
Dat is het nou juist, die zit er niet in :P

Re: pH meten?

Misschien is het handig als je het stukje van de handleiding hier neer zet dan kunnen we je de handleiding uitleggen en dan leer je wat er in de hand leiding bedoelt wordt. :)

Berichten: 4

Re: pH meten?

zitten er geen pH-papiertjes bij?

dat zijn een soort van strookjes

daarmee kun je de pH waarde bepalen

Berichten: 89

Re: pH meten?

Hmm zou bijna zeggen, proef gewoon iets, maar weet niet met welke stoffen je werkt :P

Dus wat gerard zei, schrijf hier even wat er in de handleiding erover staat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pH meten?

Hmm zou bijna zeggen, proef gewoon iets, maar weet niet met welke stoffen je werkt :P
OK, deze raad kost je bijna een ban wat mij betreft. Het slechtste advies wat je kunt geven!

Zelfs als je weet welke stoffen het zijn, weet je niks van onzuiverheden, concentraties of wat dan ook.

Echt, niet doen, nooit doen!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 89

Re: pH meten?

Beryllium schreef: OK, deze raad kost je bijna een ban wat mij betreft. Het slechtste advies wat je kunt geven!

Zelfs als je weet welke stoffen het zijn, weet je niks van onzuiverheden, concentraties of wat dan ook.

Echt, niet doen, nooit doen!!
Geen advies, sarcastische opmerking. Ondanks dat kinder chemie doosjes vol zitten met onschadelijke stoffen als azijnzuur, citroenzuur, zeep en niet gistige zouten, moet je idd nooit een onbekende stof proeven. Maar dat snapt ook een kind van 12 wel, staat vast ook 10 keer op de doos.

Trouwens Brittkind, als je een manier gevonden hebt om pH te meten, moet je ook eens van cola en andere frisdranken de pH meten. Ze zijn veel zuurder dan je verwacht, dit verstoppen ze alleen met behulp van suiker ;)

Berichten: 9

Re: pH meten?

Psylor schreef:
Beryllium schreef: OK, deze raad kost je bijna een ban wat mij betreft. Het slechtste advies wat je kunt geven!

Zelfs als je weet welke stoffen het zijn, weet je niks van onzuiverheden, concentraties of wat dan ook.

Echt, niet doen, nooit doen!!
Geen advies, sarcastische opmerking. Ondanks dat kinder chemie doosjes vol zitten met onschadelijke stoffen als azijnzuur, citroenzuur, zeep en niet gistige zouten, moet je idd nooit een onbekende stof proeven. Maar dat snapt ook een kind van 12 wel, staat vast ook 10 keer op de doos.

Trouwens Brittkind, als je een manier gevonden hebt om pH te meten, moet je ook eens van cola en andere frisdranken de pH meten. Ze zijn veel zuurder dan je verwacht, dit verstoppen ze alleen met behulp van suiker ;)
Mijn vader heeft die handleiding uitgelegd dus nu span ik het, iedereen die gereageerd heeft: bedankt.

Maar ik vind die proefjes in de doos ook niet de leukste en ik mix ze allemaal zelf? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je met poedersuiker, citroensap, tandpasta, wijnsteenzuur, zelfrijzend bakmeel en indicator van rode kool een ontploffing krijgt.

Ik heb bij één ding iets bruizends gekregen, maar dat was na 5 seconden afgelopen. Heeft iemand een idee hoe ik met makkelijke dingen (die iedereen in huis heeft) iets borrelends kan krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pH meten?

Beetje soda oplossen, en dan een scheutje azijn erbij. Maar heel lang zal dat sowieso niet duren...

Psylor: point taken, maar houd je er wel rekening mee dat sarcasme in geschreven vorm niet altijd als zodanig herkenbaar is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: pH meten?

Ik proef toch enige teleurstelling uit Brittkind als ik die laatste post lees. Ik zou toch nog eens nadenken over aanschaf van een interessant boek en daarna de aanschaf van een beperkte maar interessante set van stoffen. Echt, voor pakweg 100 euro kun je toch een hele hoop plezier hebben en tegelijk ook nog iets leren waar je de komende jaren ook op school veel gemak en plezier van zult hebben. Jammer dat de chemiedozen van tegenwoordig zo flauw worden. Als het niet verder gaat dan wat spelen met tandpasta, wijnsteenzuur e.d. dan is het wel echt minimaal.

Iemand van 12 jaar kan toch zeker ook wel veilig omgaan met bijv. kopersulfaat, chroomaluin, verdund zwavelzuur, max. 6% waterstofperoxide en verdund zoutzuur e.d. Gewoon gezond verstand gebruiken, blootstelling aan de huid vermijden en als dat toch gebeurt afspoelen met water. Als je dan ook nog wat stoffen als kaliumbromide, kaliumjodide en electrolysemogelijkheden toevoegt, dan heb je al heel wat om mee te experimenteren en dat gaat dan ook echt wel iets verder dan 5 seconden bruisen ;)

Berichten: 9

Re: pH meten?

woelen schreef: Ik proef toch enige teleurstelling uit Brittkind als ik die laatste post lees. Ik zou toch nog eens nadenken over aanschaf van een interessant boek en daarna de aanschaf van een beperkte maar interessante set van stoffen. Echt, voor pakweg 100 euro kun je toch een hele hoop plezier hebben en tegelijk ook nog iets leren waar je de komende jaren ook op school veel gemak en plezier van zult hebben. Jammer dat de chemiedozen van tegenwoordig zo flauw worden. Als het niet verder gaat dan wat spelen met tandpasta, wijnsteenzuur e.d. dan is het wel echt minimaal.

Iemand van 12 jaar kan toch zeker ook wel veilig omgaan met bijv. kopersulfaat, chroomaluin, verdund zwavelzuur, max. 6% waterstofperoxide en verdund zoutzuur e.d. Gewoon gezond verstand gebruiken, blootstelling aan de huid vermijden en als dat toch gebeurt afspoelen met water. Als je dan ook nog wat stoffen als kaliumbromide, kaliumjodide en electrolysemogelijkheden toevoegt, dan heb je al heel wat om mee te experimenteren en dat gaat dan ook echt wel iets verder dan 5 seconden bruisen ;)
Ik heb nog maar 10 euro zakgeld, dus dat word nog even wachten :P

Van die proefjes uit een boek waar je allemaal spullen los bij moet kopen vind ik niet fijn. Allemaal losse dingen erbij, daar word ik gek van. In die handleding van die chemiedoos had ik gesterriliseerd water ofzo iets nodig en nog allemaal andere rare dingen (die ik raar vind dan) en meer dan 3 kwart van al die spullen hadden we niet eens thuis. Bij zo'n boek ben ik bang dat ik dan de hele tijd op en neer naar de winkel kan gaan, en daar heb ik ook geen zin in...

Berichten: 89

Re: pH meten?

Maar ik vind die proefjes in de doos ook niet de leukste en ik mix ze allemaal zelf? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je met poedersuiker, citroensap, tandpasta, wijnsteenzuur, zelfrijzend bakmeel en indicator van rode kool een ontploffing krijgt.
Onderschat de energie die in poedersuiker zit niet (hetzelfde gaat op voor o.a. hout stof (zeer fijn zaagsel)).

Moet je maar eens VOORZICHTIG wat poedersuiker of zeer fijn zaagsel boven een kaars uitstooien. Vraag hier wel je vader of moeder om toezicht te houden. Dit geeft vaak een mooie maar korte steekvlam. Dit komt omdat veel zuurstof tussen de poeder zit en daardoor kan ontbranding snel plaats vinden. Probeer daarna hetzelfde ook eens met extra fijn gemalen keukenzout (NaCl). Keukenzout is energie arm en zal daarom zo goed als geen steekflam veroorzaken. Peper doet het trouwens ook goed (gemalen plantdeeltjes) maar ruikt niet echt plezierig.

Ik herhaal trouwens wel, wees hiermee zeer voorzichtig en doet het als het kan buiten in de openlucht.

Met behulp van bruistabletten kan je een goede bruis krijgen, je kan eens proberen hier een stevige schuimkraag mee te laten ontstaan door bijvoorbeeld een bruistablet in room te doen. Zo blijf er ook een schuimkraag op "verse" cola staan als je in het glas eerst een klein beetje (volle) melk doet. Door de eiwitten ontstaat namelijk een stevige schuimkraag.

Verder kan je goed met met bepaalde huis tuin en keuken artikelen rookbommen maken, zoals bijvoorbeeld met poedersuiker en nog wat anders stoffen. Hoe en wat weet ik alleen niet en is misschien nog iets te gevaarlijk om te doen.

Reageer