[scheikunde] Titratie verdunnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] Titratie verdunnen

Ik heb morgen een PO, en zat even een oefenblaadje te bekijken.

Het gaat om het bepalen van de concentratie ethaanzuur in natuurazijn. Dit gaat door middel van het toevoegen van natronloog. De eerste stap is: 'Verdun de azijn 10 x zodat de concentratie vergelijkbaar is met de [NaOH].' Maar ik snap niet zo goed waarom dit nodig is... Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd ofzo hoor, maar hoop dat iemand me het kan uitleggen :)

Dankje!

Re: [scheikunde] Titratie verdunnen

Stel je hebt 10 ml onverdunde azijnzuur. Hoeveel ml NaOH moet je dan toevoegen? en hoeveel kan er in je glaswerk?

Berichten: 91

Re: [scheikunde] Titratie verdunnen

Ik vermoed omdat je dat veel meer moet toevoegen als je het niet verdunt

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Titratie verdunnen

Als je iets nauwkeurig wil weten wil je de fout so klein mogelijk houden. Dus wil je niet tijdens het titreren nog een keer je burret bijvullen want dit zal de fout in je meting verhogen.

Ook wil je iets verdunnen vanwege praktische reden. Effe een overdreven voorbeeld: Stel dat je niet verdund en dan moet je een liter titreren voordat je klaar bent. Dan kun je veel beter verdunnen zodat je maar 10 ml ofzo moet toevoegen.

Berichten: 91

Re: [scheikunde] Titratie verdunnen

Epyon schreef: Als je iets nauwkeurig wil weten wil je de fout so klein mogelijk houden. Dus wil je niet tijdens het titreren nog een keer je burret bijvullen want dit zal de fout in je meting verhogen.

Ook wil je iets verdunnen vanwege praktische reden. Effe een overdreven voorbeeld: Stel dat je niet verdund en dan moet je een liter titreren voordat je klaar bent. Dan kun je veel beter verdunnen zodat je maar 10 ml ofzo moet toevoegen.
zoiets dacht ik dus al maar ik weet niet al teveel af van titreren haha

Reageer