[Straling] Straling uitgezonden door metaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

[Straling] Straling uitgezonden door metaal

hey,

hoe zit het precies met metaal dat straling uitzendt en waar het allemaal van af hangt, bijvoorbeeld van de stroom die erdoor heen gaat. kan iemand me helpen??

ik bedoel gewoon metalen in het algemeen (geen NTC's..)

groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

Wat voor straling bedoel je? Kijk elk metaal straalt nu ook straling uit, het zijn donkere stralers. Zodra het warm genoeg is, komt het in ons spectrum terecht en dan zie je de staaf gloeien. Of bedoel je radioactieve metalen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 375

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

als er stroom door een metaal vloeit is er weerstand, en daardoor komt er warmte vrij, en die warmte zorgt voor straling

als je metaal warm genoeg wordt zend het ook zichtbaar licht uit(i.e. een gloeilamp)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

Waar ontstaat deze straling dan?

zijn dit electronen die heen en weer gaan door de energie? (en niet via de banen want het is een "continu" spectrum)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

Wanneer een vrij electron opgenomen wordt door een atoom kan zijn overtollige bewegingsenergie toch afgegeven worden in de vorm van een foton? Omdat de bewegingsenergieen van de vrije electronen allerlei waarden kunnen hebben is het emissiespectrum continu.

Berichten: 2

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

Wat voor straling bedoel je? Kijk elk metaal straalt nu ook straling uit, het zijn donkere stralers. Zodra het warm genoeg is, komt het in ons spectrum terecht en dan zie je de staaf gloeien. Of bedoel je radioactieve metalen?


in principe elk soort straling (niet radioactief) bij normale metalen zoals in een gloeilamp ed..

Berichten: 30

Re: [Straling] Straling uitgezonden door metaal

Wanneer een vrij electron opgenomen wordt door een atoom kan zijn overtollige bewegingsenergie toch afgegeven worden in de vorm van een foton? Omdat de bewegingsenergieen van de vrije electronen allerlei waarden kunnen hebben is het emissiespectrum continu.
na bet lezen van deze post zit ik nog meer in de war omtrent de continuiteit van fotonenergie. zie thread: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=16772

ik dacht persoonlijk dat een elektron in een bepaalde stof slechts enkele toestanden kan aannemen(zowel de vrije elektronen als de gebonden elektronen). is de toegelaten energie voor (vrije/gebonden) elektronen in een materiaal niet vast volgens volgende formule: E = h^2 * k^2 / 4Pi * m¨

E is energie

h is planck

k is golfvector

m¨ is effectieve massa van elektron(waar de roosterkrachten en invloeden van de omliggende materiaalomgeving al inzitten, omdat anders de uitdrukking nogal moeilijk wordt)

de golfvector heeft slechts beperkt aantal mogelijke waarden, meen ik me toch te herinneren :roll: ==> de energie dus ook ...

dus ik zou net zeggen dat het uitgezonden spectrum niet continu is.

Reageer