Springen naar inhoud

Waar te verkrijgen?

• Log in om te kunnen reageren

arnothas

arnothas

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:18

hallo iedereen,

Ik heb de volgende vraag...
Waar kan ik de volgende stoffen verkrijgen:
- ammoniumchloride
- ariumchloride
- koperpoeder
- zinkpoeder
en ten slotte zoutzuur + 40 %

Hopelijk antwoorden jullie snel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:23

Hmm, je eigen vuurwerk aan het maken?

arnothas

arnothas

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:27

Hmm, je eigen vuurwerk aan het maken?

nee gewoon leuke proefjes met die stoffen

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:31

kijk eens op http://www.labstuff.nl/

Onder het kopje chemicaliŽn kan je een hoop vinden. Ook andere benodigdheden vind je op deze site. De vraag is alleen of deze stoffen aan iedereen worden mee gegeven ;)

arnothas

arnothas

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:33

Als het aan mij niet word meegegeven vraag ik wel aan mijn zus die werkt in een labo

arnothas

arnothas

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 19:34

kijk eens op http://www.labstuff.nl/

Onder het kopje chemicaliŽn kan je een hoop vinden. Ook andere benodigdheden vind je op deze site. De vraag is alleen of deze stoffen aan iedereen worden mee gegeven ;)

Maar gewoon in winkels alstublieft....koperpoeder weet ik al en zinkpoeder ook

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2010 - 21:41

Winkels? Je bedoelt zoals de slager om de hoek?
Vergeet dat maar. 'Winkels' voor laboratoriumspullen staan tegenwoordig alleen nog maar op internet; Sigma, Fisher, Boom, Labstuff, Hekserij enz enz...

Je kan nergens met je boodschappentas naar binnen lopen en even volladen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 08:18

Als het aan mij niet word meegegeven vraag ik wel aan mijn zus die werkt in een labo

En jij denkt dat zij van haar werkgever zomaar met chemicaliŽn de deur uit mag lopen?? Of bedoel je dat zei die dan voor je moet bestellen?

Veranderd door SamtheChemist, 09 maart 2010 - 08:18

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 12:45

Koop bij Hekserij of Labstuff. Ghris, leg me even uit hoe je hier vuurwerk mee wil maken? Misschien kun je zinkpoeder hier nog enigzins voor gebruiken, maar dit heeft echt heel veel toepassingen in de chemie, onder andere als reductor in zuur millieu.
Pas wel op met bariumchloride. Het is giftig, al dan niet cumulatief. Zolang je er maar niks van eet ;)

Kijk anders eens op www.amateurchemie.nl, een site voor mensen die thuis experimenteren. Hier kun je je vragen goed stellen, en kunnen we je helpen met proefjes die je wilt uitvoeren!

Veranderd door Jor, 09 maart 2010 - 12:46

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 13:31

Bariumchloride kleurt vuurwerk, en is ook erg gevaarlijk op zichzelf, zink en koper poeder kunnen ook gebruikt worden.

Oke, zoutzuur en ammoniumchloride kan ik niet direct plaatsen ;)

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 13:58

Dan koop je bariumnitraat, geen bariumchloride volgens mij, zeker omdat bariumchloride ook nog water bevat (dihydraat) en niet oxiderend is, wat dus niet ideaal is voor vuurwerk. Bariumchloride kan ook gebruikt worden als reagens op sulfaat, een mooie gekleurde vlam door op te lossen in methanol en aan te steken (kleine schaal!), enz.
En erg gevaarlijk is weer eens overdreven... Een LD50 van 118mg/kg, dus je moet zeker enkele grammen binnen krijgen (alleen mogelijk bij opeten), het is niet vluchtig, en heeft weinig cumulatieve effecten.

Koperpoeder zie ik niet zo snel een toepassing voor in vuurwerk?

Veranderd door Jor, 09 maart 2010 - 14:02

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 11:56

Met deze chemicalien zie ik niet echt een probleem, we kunnen ook te paranoide zijn. Als arnothas hieruit vuurwerk wil maken, dan heeft hij nog een lange weg te gaan ;) Misschien heeft hij al andere stoffen als oxidatoren en brandstoffen, maar dat is niet onze zaak.

Het enige praktische probleem lijkt me dat sterke zoutzuur, dat is niet iets wat zomaar kan worden verstuurd, tenzij in speciale verpakking lijkt mij. Zoutzuur 40% is er trouwens niet, ik meende mij te herinneren dat het sterkste spul zo'n 37% is. Zoutzuur kan beter locaal worden gekocht (jerrycans met 5 liter 30% HCl zijn hier en daar nog te koop in ijzerwarenwinkels). Je zou ook een liter 10% zoutzuur kunnen kopen en d.m.v. destillatie hieruit het azeotroop halen. Uit een liter 10% zoutzuur kun je zeker wel 400 ml 20% zuivere azeotroop halen.

Veranderd door woelen, 10 maart 2010 - 11:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures