Springen naar inhoud

éénpuntskalibratie

• Log in om te kunnen reageren

Gertje_CF

Gertje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 12:46

Ik heb voor school de opdracht met een kaneelaldehyde project om een éénpuntskalibratie uit te voeren echter ik kan op internet nergens vinden wat het inhoud of hoe het moet.

Iemand tips of handige informatie/sites voor mij?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2010 - 18:47

als je een punt hebt, hoe zou je dan hierdoor een lijn trekken?
een lijn heeft namelijk altijd minimaal twee punten waardoor hij wordt heengetrokken. (kies dan ook je tweede punt welke bij een eenpuntscalibratie van te voren vast staat)

en welke vergelijking heeft deze lijn dan?

Epyon

Epyon

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 09:59

De nulpunt en een ijkpunt :D

Veranderd door Epyon, 10 maart 2010 - 09:59

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 12:53

een eenpuntkalibratie kan prima. Je krijgt dan een verhouding: concentratie/respons. Bij een onbekende respons bereken je met deze verhouding de concentratie.

Een ijklijn heeft uiteraard de voorkeur...

Epyon

Epyon

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2010 - 13:47

Ik zou graag iets aan toe willen voegen:

een GC heeft een injectie fout (als je maar 1 punt neemt kan deze fout redelijk groot zijn). Om hiervoor voor een deel te corrigeren zou je een Interne standaard in je product moeten toevoegen waarvan je de concentratie nauwkeurig weet. Je moet wel een IS nemen waarvan de piek op een andere plek zit dan de piek van de te onderzoeken product.

Je doet dan 2 injectie van: IS+bekende concentratie product en IS + onbekende hoeveelheid product. Waarbij hier dus de IS concentratie gelijk is aan elkaar.

Je vergelijkt dan van deze injecties de verhouding tussen IS en product.
Hierdoor kun je dan een concentratie berekenen die gecorrigeert is voor je injectiefout.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2010 - 09:02

Je kunt je injectiefout in kaart brengen door je standaard een aantal maal te injecteren. Hieruit kun je de spreiding vaststellen.
Je moet wel minimaal zo'n 6 keer injecteren om iets te kunnen zeggen over de spreiding.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures